Arcangelo Corelli
Obsah boxu
Šablona:Infobox - hudební skladatel
Arcangelo Corelli (* 17. února 1653, Fusignano – 8. ledna 1713, Řím) byl italský barokní houslista a hudební skladatel. Je považován za jednoho z nejvýznamnějších hudebníků své doby, který zásadním způsobem ovlivnil vývoj houslové techniky a hudebních forem, zejména sonáty a concerto grosso. Jeho dílo se stalo vzorem pro mnoho skladatelů po celé Evropě, včetně Georga Friedricha Händela a Johanna Sebastiana Bacha.
📜 Život
Arcangelo Corelli se narodil v malém městě Fusignano v provincii Ravenna, která tehdy patřila pod Papežský stát. Pocházel ze zámožné rodiny statkářů. O jeho raném hudebním vzdělání není mnoho známo, ale předpokládá se, že první lekce hry na housle dostal od místního kněze.
🎓 Mládí a studium v Bologni
V roce 1666 se mladý Corelli přestěhoval do Bologně, která byla v té době významným centrem hudebního dění v Itálii. Zde studoval na prestižní Accademia Filarmonica, kde byli jeho učiteli Giovanni Benvenuti a Leonardo Brugnoli. Bologna byla proslulá svou houslovou školou a Corelli zde získal pevné základy techniky a kompozice. V roce 1670, ve věku pouhých sedmnácti let, byl přijat do akademie jako její člen, což svědčí o jeho mimořádném talentu.
🏛️ Kariéra v Římě
Kolem roku 1675 se Corelli přestěhoval do Říma, který se stal jeho domovem po zbytek života. Rychle si získal pověst virtuózního houslisty a vyhledávaného hudebníka. Působil ve službách nejvýznamnějších římských mecenášů. Jeho první významnou patronkou byla švédská královna Kristýna I., která po své abdikaci žila v Římě a pořádala ve svém paláci pravidelné hudební akademie.
Později vstoupil do služeb kardinála Benedetta Pamphiliho a od roku 1690 až do své smrti působil jako kapelník a oblíbený hudebník u kardinála Pietra Ottoboniho. Ottoboni byl velkým milovníkem umění a poskytl Corellimu nejen finanční zabezpečení, ale i uměleckou svobodu. Corelli vedl jeho orchestr a organizoval proslulé pondělní koncerty v Palazzo della Cancelleria, které se staly centrem římského hudebního života.
Během svého působení v Římě se Corelli setkal s mnoha významnými hudebníky, včetně mladého Georga Friedricha Händela během jeho italského pobytu. Legenda praví, že Corelli dirigoval Händelovo oratorium Il trionfo del Tempo e del Disinganno a měl s mladým německým skladatelem názorové neshody ohledně interpretace.
⚰️ Poslední léta a smrt
Corelli strávil poslední léta svého života v paláci kardinála Ottoboniho, kde se těšil velké úctě a měl k dispozici vlastní apartmá. Zemřel 8. ledna 1713 a byl s velkými poctami pohřben v Pantheonu v Římě, což byla výsada udělovaná jen nejvýznamnějším umělcům, jako byl například malíř Raffael Santi. Svůj značný majetek, včetně cenné sbírky obrazů a hudebních nástrojů, odkázal svému patronovi Ottobonimu a svým příbuzným.
🎻 Hudební styl a význam
Corelliho význam spočívá především v jeho přínosu k rozvoji houslové hry a ustálení hudebních forem. Jeho styl je charakteristický elegancí, jasností, vyvážeností a lyrickou zpěvností. Na rozdíl od některých svých současníků, jako byl Antonio Vivaldi, se Corelli vyhýbal prázdné virtuozitě a kladl důraz na melodickou krásu a formální dokonalost.
🎼 Inovace ve houslové technice
Corelli je považován za zakladatele moderní houslové techniky. Ve svých skladbách plně využil možností nástroje a kodifikoval mnoho prvků, které se staly standardem:
- Dvojhmaty a akordická hra: Systematicky využíval hru na více strunách současně, čímž obohatil zvukovou paletu houslí.
- Bariolage: Technika rychlého střídání tónů na sousedních strunách.
- Vedení smyčce: Sjednotil a zdokonalil techniku smyčce, což vedlo k větší plynulosti a kantabilitě hry.
- Ladění: Často používal skordaturu (přeladění strun) pro dosažení specifických zvukových efektů.
Jeho pedagogický vliv byl obrovský. Mnoho jeho žáků, jako například Francesco Geminiani nebo Pietro Locatelli, se stalo předními houslisty a skladateli a šířilo jeho styl po celé Evropě.
🎶 Concerto grosso a sonáta
Corelli dovedl k dokonalosti dvě klíčové barokní formy:
- Sonata da chiesa (chrámová sonáta): Obvykle čtyřvětá forma se střídáním pomalých a rychlých vět (pomalá-rychlá-pomalá-rychlá). Měla vážnější a kontrapunktický charakter.
- Sonata da camera (komorní sonáta): Byla v podstatě suitou tanečních vět, jako jsou allemande, courante, sarabanda a giga, často uvozená preludiem.
Jeho největším přínosem je však krystalizace formy concerto grosso. V této formě proti sobě stojí malá skupina sólových nástrojů (concertino, u Corelliho typicky dvoje housle a violoncello) a velký orchestr (ripieno nebo tutti). Tento princip dialogu a kontrastu se stal základním kamenem barokní orchestrální hudby.
📖 Dílo
Corelli byl velmi pečlivý a sebekritický skladatel. Na rozdíl od mnoha svých současníků, kteří chrlili stovky děl, zanechal Corelli poměrně malé, ale mimořádně propracované a vlivné dílo. Všechna jeho autorizovaná díla byla vydána tiskem v šesti opusových číslech.
- Opus 1: 12 Sonate da chiesa (trio sonáty) pro dvoje housle, violoncello a varhany (1681)
- Opus 2: 12 Sonate da camera (trio sonáty) pro dvoje housle, violoncello a cembalo (1685)
- Opus 3: 12 Sonate da chiesa (trio sonáty) (1689)
- Opus 4: 12 Sonate da camera (trio sonáty) (1694)
- Opus 5: 12 Sonát pro sólové housle a basso continuo (6 da chiesa a 6 da camera) (1700). Poslední sonáta č. 12 je slavná série variací na téma La Folia.
- Opus 6: 12 Concerti grossi (8 da chiesa a 4 da camera) (vydáno posmrtně v 1714). Nejslavnějším z nich je Koncert č. 8 g moll, známý jako Vánoční koncert (Fatto per la notte di Natale), s pastorální závěrečnou větou.
Kromě těchto šesti opusů existuje ještě několik dalších děl, jejichž autorství je však sporné.
🌍 Vliv a odkaz
Corelliho vliv na evropskou hudbu byl nesmírný a trval po celé 18. století. Jeho sonáty a koncerty se staly povinným studijním materiálem pro generace hudebníků.
- Ve Francii: François Couperin složil na jeho počest suitu s názvem Le Parnasse, ou L'apothéose de Corelli (Parnas, aneb Corelliho apoteóza).
- V Německu: Johann Sebastian Bach studoval jeho díla a využíval jeho kontrapunktické techniky. Georg Philipp Telemann také skládal v jeho stylu.
- V Anglii: Corelliho hudba byla nesmírně populární a jeho styl napodobovali mnozí angličtí skladatelé.
Corelliho hudba představuje vrchol italského vrcholného baroka. Jeho důraz na formální čistotu, melodickou eleganci a instrumentální brilanci položil základy, na kterých stavěli skladatelé pozdního baroka i raného klasicismu. Jeho odkaz je dodnes živý a jeho skladby jsou nedílnou součástí repertoáru komorních i orchestrálních souborů po celém světě.