Charles Baudelaire
Obsah boxu
Charles-Pierre Baudelaire (* 9. dubna 1821, Paříž – † 31. srpna 1867, Paříž) byl jeden z nejvýznamnějších francouzských básníků, esejistů, překladatelů a literárních i uměleckých kritiků. Je klíčovou postavou přechodu od romantismu k modernismu a je považován za jednoho z prvních prokletých básníků a za předchůdce a inspirátora symbolismu. Jeho nejznámější dílo, básnická sbírka Květy zla (Les Fleurs du mal), vyvolalo po svém vydání skandál a soudní proces, ale zásadně ovlivnilo vývoj moderní poezie.
📜 Život
👨👩👦 Mládí a rodinné vztahy
Charles Baudelaire se narodil v Paříži v Latinské čtvrti. Jeho otec, Joseph-François Baudelaire, byl bývalý kněz a vysoký státní úředník, který v synovi probudil lásku k umění. Otec však zemřel, když bylo Charlesovi pouhých šest let. Jeho matka, Caroline Dufaÿs, se o rok později znovu provdala za majora Jacquese Aupicka, pozdějšího generála a diplomata. Tento sňatek Baudelaire nikdy nepřijal a svůj vztah s otčímem vnímal jako zradu a ztrátu mateřské lásky, což hluboce poznamenalo jeho psychiku a budoucí tvorbu.
Vzdělání získal na internátních školách v Lyonu a později v Paříži na prestižním Lycée Louis-le-Grand. Již zde se projevovala jeho rebelská povaha a byl vyloučen pro nekázeň. Po maturitě se zapsal na studium práv, ale univerzitní život ho nezajímal. Místo toho se ponořil do bohémského života pařížské umělecké scény, kde se seznámil s významnými literáty jako Honoré de Balzac nebo Gérard de Nerval.
✈️ Cesty, dluhy a umělecké začátky
Znepokojena jeho extravagantním životním stylem a rostoucími dluhy, rozhodla se rodina poslat Baudelaira na cestu do Indie v naději, že ho cesta napraví. V roce 1841 se nalodil na loď směřující do Kalkaty, ale cestu přerušil na ostrovech Mauricius a Réunion. Exotické zážitky z této cesty, vůně, barvy a obrazy cizokrajné přírody, se později staly inspirací pro některé jeho básně.
Po návratu do Paříže v roce 1842 dosáhl zletilosti a zdědil značné jmění po otci. Peníze však rychle utrácel za umění, luxusní oblečení a životní styl dandyho. Během tohoto období navázal bouřlivý a dlouholetý vztah s mulatkou Jeanne Duval, herečkou a tanečnicí, která se stala jeho "černou Venuší" a múzou pro mnoho jeho básní. Jeho rozmařilost vedla k tomu, že ho rodina v roce 1844 nechala soudně zbavit svéprávnosti a byl mu ustanoven opatrovník, který mu vyplácel pouze malou měsíční rentu. Tato finanční tíseň ho pronásledovala po zbytek života.
📖 Literární kariéra a skandál s Květy zla
Aby si zajistil živobytí, začal se Baudelaire věnovat umělecké a literární kritice. Proslul svými brilantními a pronikavými eseji, v nichž obhajoval romantismus a umělce jako Eugène Delacroix. Zároveň objevil dílo amerického spisovatele Edgara Allana Poea, v němž nalezl spřízněnou duši. Věnoval sedmnáct let překladu Poeových děl do francouzštiny a zásadně tak přispěl k jeho evropské slávě.
Vrcholem jeho básnické tvorby se stala sbírka Květy zla (Les Fleurs du mal), která vyšla v červnu 1857. Sbírka okamžitě vyvolala veřejný skandál pro svou údajnou nemravnost a urážku veřejné morálky a náboženství. Baudelaire a jeho vydavatel byli postaveni před soud. Výsledkem bylo odsouzení k pokutě a příkaz k odstranění šesti básní ze sbírky (např. Lesbos nebo Šperky). Tyto zakázané básně byly později vydány v Belgii pod názvem Trosky (Les Épaves). Druhé, rozšířené vydání Květů zla vyšlo v roce 1861.
🇧🇪 Poslední léta v Belgii a smrt
Znechucen francouzskou literární scénou a neustálými finančními problémy odjel Baudelaire v roce 1864 do Belgie, kde se neúspěšně pokoušel živit přednáškami o umění. Jeho zdraví se však rychle zhoršovalo, především v důsledku dlouholetého užívání laudana a pokročilého stádia syfilis.
V roce 1866 utrpěl v kostele v Namuru záchvat mrtvice, který ho zanechal částečně ochrnutého a trpícího afázií (ztrátou schopnosti mluvit). Byl převezen zpět do Paříže, kde po více než roce utrpení zemřel v náručí své matky 31. srpna 1867 ve věku 46 let. Je pohřben na hřbitově Montparnasse v Paříži.
📚 Dílo
Baudelairovo dílo není rozsáhlé co do počtu svazků, ale je nesmírně vlivné a koncentrované. Jeho hlavní přínos spočívá v poezii, esejistice a překladech.
🌹 Květy zla (Les Fleurs du mal)
Toto je Baudelairovo životní dílo a jedna z nejvýznamnějších básnických sbírek 19. století. Básník na ní pracoval téměř celý život. Sbírka není náhodným souborem básní, ale pečlivě komponovaným celkem, který mapuje cestu moderního člověka (básníka) od zoufalství a nudy (spleenu) k hledání krásy a úniku (ideálu), a to i v těch nejtemnějších a nejodpudivějších aspektech života.
Sbírka je tematicky rozdělena do několika oddílů:
- Spleen a Ideál (Spleen et Idéal): Nejrozsáhlejší oddíl, který zachycuje ústřední konflikt mezi touhou po duchovní čistotě, kráse a lásce (ideál) a tíživým pocitem nudy, melancholie, zmaru a existenciální úzkosti (spleen).
- Pařížské obrazy (Tableaux parisiens): Tento oddíl (přidaný ve druhém vydání) oslavuje Paříž jako moderní velkoměsto, plné kontrastů, anonymity davu, chudoby i skrytého půvabu. Básník se zde stylizuje do role flâneura, pozorovatele městského života.
- Víno (Le Vin): Zkoumá únik z reality prostřednictvím umělých rájů, jako je víno a hašiš.
- Květy zla (Fleurs du mal): Tento oddíl se noří do témat zkázy, hříchu a destrukce.
- Vzpoura (Révolte): Obsahuje básně s rouhačskými a satanistickými motivy, kde se básník obrací k Satanovi jako symbolu vzpoury proti Bohu a společenskému řádu.
- Smrt (La Mort): Závěrečný oddíl, kde je smrt vnímána jako poslední naděje, konečný únik a brána k neznámu.
🏙️ Malé básně v próze (Le Spleen de Paris)
Tato posmrtně vydaná sbírka (známá také jako Pařížský splín) je souborem padesáti krátkých textů, které jsou považovány za jeden z prvních a nejlepších příkladů básně v próze. Baudelaire zde opouští tradiční verš a rým a hledá novou formu, která by dokázala zachytit rytmus a fragmentárnost moderního velkoměstského života.
🎨 Kritické a teoretické spisy
Baudelaire byl také vlivným kritikem. Jeho eseje formovaly moderní chápání umění a literatury.
- Umělé ráje (Les Paradis artificiels, 1860): Kniha, ve které analyzuje účinky hašiše a opia na lidskou mysl a tvořivost. Dochodzi k závěru, že drogy sice mohou dočasně stimulovat představivost, ale nakonec ničí vůli a skutečnou kreativitu.
- Malíř moderního života (Le Peintre de la vie moderne, 1863): Klíčový esej, ve kterém definuje pojem modernity. Modernita je pro něj "pomíjivé, prchavé, náhodné", tedy krása okamžiku a přítomnosti. Za ideálního umělce moderny považuje Constantina Guyse, který dokázal zachytit tep velkoměstského života.
✨ Témata a styl
Baudelairův styl je jedinečnou syntézou klasické formy a moderního obsahu. Často používal tradiční básnické formy, jako je sonet, které naplňoval novými, často šokujícími tématy.
- Spleen a Ideál: Ústřední dualita jeho tvorby. Spleen představuje existenciální nudu, melancholii, pocit zbytečnosti a uvěznění v materiálním světě. Ideál je touha po kráse, čistotě, duchovnosti a úniku z tohoto stavu.
- Korespondence a synestezie: Baudelaire věřil, že mezi smyslovými vjemy existují tajemné souvislosti (korespondence). Vůně, barvy a zvuky si podle něj navzájem odpovídají a jsou odrazem hlubší, duchovní reality. Tento princip, známý jako synestezie, je nejlépe vyjádřen v jeho slavném sonetu Vzájemnosti (Correspondances).
- Krása ve zlu: Jedna z jeho nejprovokativnějších myšlenek. Baudelaire programově hledal a nacházel krásu v ošklivosti, rozkladu, hříchu a utrpení. Věřil, že i z temných a morálně pochybných témat lze "vydobýt krásu".
- Moderní velkoměsto: Jako jeden z prvních básníků učinil z moderního velkoměsta (Paříže) ústřední téma své poezie. Zobrazoval jeho dynamiku, anonymitu davů, sociální bídu i umělé osvětlení. Postava flâneura – osamělého chodce a pozorovatele – se stala symbolem moderního umělce.
- Láska a žena: Žena v jeho poezii nabývá mnoha podob – od andělské, idealizované bytosti přes smyslnou, exotickou svůdkyni (inspirovanou Jeanne Duval) až po démonickou, ničivou sílu. Láska je často zobrazována jako bolestný a destruktivní cit.
🏛️ Vliv a odkaz
Baudelairův vliv na moderní literaturu je nedozírný. Je považován za "otce moderní poezie".
- Prokletí básníci (Poètes maudits): Stal se archetypem umělce, který stojí v opozici vůči společnosti, žije na jejím okraji a ve své tvorbě se nebojí tabuizovaných témat. Tento termín později zpopularizoval Paul Verlaine.
- Symbolismus: Jeho teorie korespondencí, důraz na sugesci a hudebnost verše přímo inspirovaly francouzské symbolisty, jako byli Stéphane Mallarmé, Paul Verlaine a Arthur Rimbaud, který ho nazval "prvním vidoucím, králem básníků, skutečným Bohem".
- Modernismus: Básníci 20. století, jako T. S. Eliot nebo Ezra Pound, ho uznávali jako svého předchůdce pro jeho zobrazení městské zkušenosti a existenciální úzkosti.
- České země: Baudelairovo dílo silně rezonovalo v české literatuře, zejména na přelomu 19. a 20. století. Ovlivnil autory České moderny a především dekadentní básníky, jako byli Karel Hlaváček, Jiří Karásek ze Lvovic nebo Stanislav Kostka Neumann. První překlady jeho básní pořídil Jaroslav Vrchlický.
🤔 Pro laiky
- Co je to "spleen"?
Představte si pocit, kdy se nudíte, nic vás nebaví, všechno vám připadá šedivé, zbytečné a tíživé. Cítíte se smutní a unavení životem bez zjevného důvodu. To je "spleen". Pro Baudelaira to nebyla jen špatná nálada, ale hluboký existenciální stav, pocit uvěznění ve světě bez smyslu.
- Kdo je to "prokletý básník"?
Je to umělec, který se cítí nepochopený společností. Žije na jejím okraji, často bohémským a sebedestruktivním životem (alkohol, drogy, dluhy). Ve své tvorbě se zabývá tématy, která jsou pro většinu lidí šokující nebo nepřijatelná (zlo, smrt, erotika). Baudelaire je považován za prototyp takového umělce.
- Kdo je to "flâneur"?
Flâneur je francouzské slovo pro člověka, který se bezcílně toulá ulicemi velkoměsta a pozoruje život kolem sebe. Je to zvědavý, ale nezúčastněný divák moderního světa. Pro Baudelaira byl flâneur ideální postavou moderního umělce, který čerpá inspiraci z chaosu a krásy městského života.