Přeskočit na obsah

První nikajský koncil

Z Infopedia
Rozbalit box

Obsah boxu

První nikajský koncil, konaný v roce 325 v Nikáji (dnešní İznik v Turecku), byl prvním ekumenickým koncilem v dějinách křesťanství. Svolal ho římský císař Konstantin I. Veliký s cílem vyřešit hlubokou teologickou a politickou krizi, která ohrožovala jednotu církve i celé Římské říše. Hlavním tématem koncilu byl spor o božství Ježíše Krista, známý jako ariánská kontroverze[1].

Výsledkem koncilu bylo odsouzení arianismu jako hereze a přijetí Nicejského vyznání víry, klíčového textu, který definoval ortodoxní křesťanskou nauku o Trojici a stal se základem pro většinu křesťanských církví po celém světě. Koncil také stanovil jednotná pravidla pro výpočet data Velikonoc a přijal řadu kánonů upravujících církevní disciplínu.

Šablona:Infobox událost

📜 Historický kontext

Církev ve svobodě

Na počátku 4. století prošlo křesťanství dramatickou proměnou. Po staletích pronásledování, které vyvrcholilo za vlády císaře Diocletiana, vydal císař Konstantin I. Veliký v roce 313 Edikt milánský. Tento dokument zaručil náboženskou svobodu a ukončil perzekuci křesťanů, čímž se z křesťanství stalo povolené a postupně i preferované náboženství v říši[2].

Konstantin, ačkoliv sám byl pokřtěn až na smrtelné posteli, viděl v jednotné církvi mocný nástroj pro sjednocení a stabilizaci obrovské a rozmanité říše. O to více ho znepokojovaly vnitřní spory, které v církvi propukly s nově nabytou svobodou.

Ariánská kontroverze

Nejvážnějším sporem, který hrozil rozštěpením církve, byla takzvaná ariánská kontroverze. Jejím původcem byl Arius, charismatický kněz (presbyter) z Alexandrie v Egyptě.

  • Ariovo učení: Arius učil, že Bůh Syn (Ježíš Kristus) není věčný, ale byl stvořen Bohem Otcem v čase. Podle něj byl Syn první a nejdokonalejší ze všech stvořených bytostí, ale nebyl stejné podstaty (řecky ousia) jako Otec. Jeho slavná teze zněla: "Byla doba, kdy Syn nebyl." Tím Syna fakticky podřazoval Otci a narušoval tak koncept Trojice[3].
  • Opozice: Proti Ariovi se ostře postavil jeho biskup, Alexandr z Alexandrie, a jeho mladý, energický diakon Athanasius, který se později stal hlavním obhájcem nicejské ortodoxie. Tvrdili, že Syn je věčný a soupodstatný (řecky homoúsios) s Otcem. Pokud by Kristus nebyl plně Bohem, nemohl by podle nich lidstvo vykoupit a spasit.

Spor se rychle rozšířil z Egypta do celé východní části říše. Místní synody a koncily nedokázaly krizi zažehnat a teologické debaty se přenesly i do ulic.

Konstantinův zásah

Pro císaře Konstantina byl tento spor nepochopitelnou hádkou o slovíčka, která ale měla reálné politické dopady – narušovala pořádek a jednotu, o kterou usiloval. Po neúspěšných pokusech o smíření obou stran se rozhodl pro bezprecedentní krok: svolal všechny biskupy z celé říše na první všeobecný, ekumenický koncil. Cílem bylo jednou provždy autoritativně rozhodnout, co je pravou křesťanskou vírou, a obnovit v církvi i v říši mír a jednotu[4].

🏛️ Průběh a jednání koncilu

Koncil byl slavnostně zahájen 20. května 325. Zúčastnilo se ho podle různých odhadů 250 až 318 biskupů, převážně z východní části říše, ačkoliv přítomni byli i zástupci ze západu, včetně legátů římského biskupa[5]. Mnozí z přítomných nesli na svých tělech jizvy a stopy mučení z nedávného pronásledování, což dodávalo shromáždění obrovskou morální autoritu.

Císař Konstantin osobně zahájil jednání projevem, v němž biskupy vyzval, aby nalezli shodu a ukončili spory, které jsou podle něj "horší než válka". Ačkoliv sám nebyl teologem, jeho přítomnost a politický tlak hrály v průběhu jednání rozhodující roli.

Vyznání víry a klíčový termín homoúsios

Hlavním bodem jednání byla ariánská doktrína. Ariovi bylo umožněno, aby obhájil své učení. Proti němu vystoupila skupina vedená Alexandrem z Alexandrie a Athanasiem. Většina biskupů se snažila najít kompromisní řešení založené na biblických termínech. Brzy se však ukázalo, že ariáni jsou ochotni souhlasit s téměř jakoukoliv biblickou formulací o Kristově božství, ale vždy si ji dokázali vyložit ve smyslu svého učení (že Syn je stvořený).

Proto se ortodoxní strana, pravděpodobně na popud císaře Konstantina a jeho poradce, biskupa Hosia z Córdoby, uchýlila k nebiblickému, filozofickému termínu, který měl ariánství definitivně vyloučit: homoúsios (řecky ὁμοούσιος), což znamená "soupodstatný", "stejné podstaty" nebo "jedné podstaty" s Otcem[6].

Tento termín jasně stanovil, že Syn není stvořenou bytostí, ale je plně Bohem stejně jako Otec. Po dlouhých a bouřlivých debatách byla drtivá většina biskupů přesvědčena (nebo donucena císařskou autoritou) přijmout krédo obsahující tento termín. Výsledkem bylo Nicejské vyznání víry. Pouze Arius a dva egyptští biskupové odmítli podepsat a byli posláni do vyhnanství.

Stanovení data Velikonoc

Druhým významným problémem, který koncil řešil, byla nejednota v datu slavení Velikonoc. Některé východní církve (tzv. kvartodecimáni) je slavily podle židovského kalendáře 14. dne měsíce nisan, bez ohledu na den v týdnu. Jiné církve, včetně Říma a Alexandrie, je slavily první neděli po prvním jarním úplňku.

Koncil se rozhodl pro sjednocení a stanovil, že Velikonoce se mají slavit v celé církvi ve stejný den – v neděli po prvním jarním úplňku. Tím se definitivně oddělil výpočet data křesťanských Velikonoc od židovského kalendáře[7].

Církevní kánony

Koncil také přijal 20 kánonů (církevních pravidel), které se týkaly různých aspektů církevní disciplíny a správy. Mezi nejdůležitější patřily:

  • Pravidla pro svěcení biskupů.
  • Zákaz kněžím a biskupům stěhovat se z jedné diecéze do druhé.
  • Stanovení přednostního postavení biskupských sídel v Římě, Alexandrii a Antiochii, což položilo základ budoucích patriarchátů.
  • Zákaz lichvy pro duchovní.

📜 Důsledky a historický odkaz

Bezprostřední následky a pokračování sporu

Ačkoliv koncil jasně odsoudil arianismus, spor tím zdaleka neskončil. Mnoho biskupů, kteří v Nikáji podepsali vyznání, tak učinilo pod politickým tlakem a s termínem homoúsios vnitřně nesouhlasilo. V následujících desetiletích se arianismus vrátil v různých podobách a často měl podporu i u samotných císařů, včetně Konstantina, který později zmírnil svůj postoj a povolil Ariovi návrat z exilu.

Hlavní obránce nicejské víry, Athanasius, byl během svého života pětkrát poslán do vyhnanství. Spor o pravou víru zuřil po většinu 4. století a definitivní vítězství nicejské ortodoxie bylo potvrzeno až na Prvním konstantinopolském koncilu v roce 381.

Dlouhodobý význam

Navzdory pokračujícím sporům je První nikajský koncil jednou z nejdůležitějších událostí v dějinách křesťanství i západní civilizace.

  • Definice křesťanské ortodoxie: Nicejské vyznání se stalo základním a univerzálním vyjádřením křesťanské víry o Bohu a Kristu, které je dodnes přijímáno katolickou, pravoslavnou, anglikánskou i většinou protestantských církví.
  • Model ekumenického koncilu: Koncil vytvořil precedens, že nejvyšší autoritou v otázkách víry a disciplíny je shromáždění všech biskupů (ekumenický koncil).
  • Spojení církve a státu: Aktivní role císaře Konstantina na koncilu zahájila novou éru úzkého propojení mezi církví a říšskou mocí, která definovala charakter Byzantské říše a hluboce ovlivnila i dějiny západní Evropy.

Reference