Přeskočit na obsah

Carl Maria von Weber

Z Infopedia
Rozbalit box

Obsah boxu

Šablona:Infobox - hudební skladatel Carl Maria Friedrich Ernst von Weber (* 18. listopadu 1786, Eutin5. června 1826, Londýn) byl německý hudební skladatel, dirigent, klavírní virtuos, kytarista a hudební kritik. Je považován za jednoho z prvních a nejvýznamnějších představitelů hudebního romantismu a za zakladatele německé romantické opery. Jeho nejznámějším dílem je opera Čarostřelec (Der Freischütz), která se stala symbolem německé národní hudby.

Weberův přínos spočívá v dokonalém spojení lidových prvků, nadpřirozených témat a inovativní orchestrace. Jeho práce ovlivnila celou řadu pozdějších skladatelů, včetně Richarda Wagnera, Hectora Berlioze a Gustava Mahlera. Působil také jako kapelník ve významných evropských městech, včetně Prahy a Drážďan.

📜 Život

👶 Dětství a mládí

Carl Maria von Weber se narodil v Eutinu poblíž Lübecku do hudební a divadelní rodiny. Jeho otec, Franz Anton von Weber, byl všestranný hudebník a ředitel kočovné divadelní společnosti. Byl také strýcem Constanze Mozart, manželky Wolfganga Amadea Mozarta, což z Carla Marii činilo Mozartova nevlastního bratrance. Otec toužil vychovat ze svého syna zázračné dítě po vzoru Mozarta a poskytl mu široké, i když poněkud nesystematické hudební vzdělání.

Weber se učil hře na klavír a kompozici u různých učitelů. Mezi jeho nejvýznamnější pedagogy patřil Michael Haydn, mladší bratr slavnějšího Josepha Haydna, v Salcburku, a později vlivný teoretik a skladatel Georg Joseph Vogler (známý jako Abbé Vogler) ve Vídni. Již ve třinácti letech složil svou první operu Die Macht der Liebe und des Weins (Moc lásky a vína), jejíž partitura se však ztratila.

🎶 Počátky kariéry

V roce 1804, v pouhých 17 letech, získal Weber místo kapelníka v opeře ve Vratislavi (tehdy Breslau). Zde se snažil reformovat divadelní provoz, což mu vyneslo nepřátele mezi staršími hudebníky. Během tohoto období došlo k nehodě, kdy se omylem napil kyseliny dusičné, kterou jeho otec používal při litografických pokusech. Nehoda mu trvale poškodila hlas.

Po odchodu z Vratislavi působil krátce na dvoře vévody Eugena Friedricha ve slezském Carlsruhe (dnes Pokój v Polsku) a poté jako osobní tajemník vévody Ludvíka Württemberského ve Stuttgartu. Toto období bylo poznamenáno finančními problémy a skandály, které vyvrcholily jeho krátkým uvězněním a následným vypovězením z Württemberska v roce 1810. Tyto životní zkušenosti však prohloubily jeho umělecké zrání. Následně se vydal na koncertní turné po Německu jako klavírní virtuos a získával si stále větší uznání.

🎭 Pražské a drážďanské období

V letech 18131816 působil Weber jako ředitel Stavovského divadla v Praze. Jeho úkolem bylo vybudovat kvalitní německý operní soubor. Během svého pražského působení zavedl řadu reforem, pečlivě studoval partitury, dbal na scénickou stránku a pozvedl orchestrální i pěveckou úroveň. V Praze se také seznámil se svou budoucí manželkou, zpěvačkou Caroline Brandt.

Roku 1817 přijal nabídku na post královského saského kapelníka v Drážďanech, kde měl za úkol založit a vést německou operu jako protiváhu k dominantní italské opeře vedené Francescem Morlacchim. Navzdory intrikám a odporu se mu podařilo prosadit svůj cíl. Právě v Drážďanech dosáhl svého tvůrčího vrcholu. Dne 18. června 1821 se v Berlíně konala triumfální premiéra jeho opery Čarostřelec (Der Freischütz), která mu zajistila celoevropskou slávu a stala se manifestem německé romantické opery.

🇬🇧 Poslední léta a smrt v Londýně

Přestože byl Weber na vrcholu slávy, jeho zdraví se rapidně zhoršovalo kvůli tuberkulóze. Aby finančně zajistil svou rodinu, přijal lukrativní nabídku od londýnského divadla Covent Garden na zkomponování a uvedení nové opery na anglické libreto. Výsledkem byla opera Oberon.

Weber odcestoval do Londýna na začátku roku 1826. Přestože byl již velmi nemocný, osobně dirigoval premiéru a dvanáct repríz Oberona. Práce a londýnské klima jeho stav zhoršily. Byl nalezen mrtvý ve svém pokoji ráno 5. června 1826, den před plánovaným návratem do Německa. Bylo mu pouhých 39 let. Byl pohřben v Londýně, ale v roce 1844 byly jeho ostatky na popud Richarda Wagnera převezeny do Drážďan, kde byly slavnostně uloženy na Starém katolickém hřbitově.

🎼 Dílo

Weberovo dílo je rozmanité, ale těžiště jeho tvorby spočívá v operách. Byl mistrem orchestrace, dokázal geniálně využívat barvy jednotlivých nástrojů (zejména klarinetu a lesních rohů) k vytvoření specifické atmosféry.

🎭 Opery

Weber je především znám jako tvůrce německé romantické opery. Jeho díla kombinují nadpřirozené náměty, oslavu přírody, lidové melodie a silné dramatické napětí.

  • Čarostřelec (Der Freischütz, 1821): Považována za první velkou německou romantickou operu. Děj se odehrává v českých lesích a čerpá z lidové pověsti o střelci, který upíše duši ďáblu za kouzelné kule, jež nikdy neminou cíl. Hudba dokonale vystihuje atmosféru lesa, tajemno i lidové veselí. Scéna v Vlčím dole je jedním z nejděsivějších a hudebně nejinovativnějších momentů v dějinách opery.
  • Euryanta (Euryanthe, 1823): Velká hrdinská opera, která se snažila oprostit od mluvených dialogů typických pro singspiel. Ačkoliv trpí slabším libretem, hudebně je velmi vyspělá a ovlivnila Wagnera, zejména v opeře Lohengrin.
  • Oberon (Oberon, or The Elf King's Oath, 1826): Poslední Weberova opera, napsaná pro Londýn. Je plná pohádkových motivů a hudebně brilantních čísel, ale struktura s rozsáhlými mluvenými pasážemi ztěžuje její scénické provedení. Předehra k této opeře je mistrovským dílem a patří k nejhranějším koncertním kusům.
  • Další opery: Peter Schmoll und seine Nachbarn (1802), Silvana (1810), Abu Hassan (1811).

🎹 Instrumentální hudba

Ačkoliv je Weber znám především jako operní skladatel, zanechal po sobě i významná instrumentální díla.

  • Klarinetové skladby: Weber měl hluboké porozumění pro klarinet a napsal pro tento nástroj řadu skladeb, většinou pro svého přítele, virtuosa Heinricha Baermanna. Patří sem dva klarinetové koncerty, concertino, a variace. Tyto skladby dodnes tvoří základ klarinetového repertoáru.
  • Klavírní skladby: Jeho klavírní dílo zahrnuje čtyři sonáty, různé variace a taneční kusy. Nejznámější je Vyzvání k tanci (Aufforderung zum Tanz, 1819), programní skladba ve formě valčíku, kterou později Hector Berlioz zinstrumentoval.
  • Další koncertantní díla: Napsal také významný Koncert pro fagot F dur a Concertino pro lesní roh a orchestr.

🙏 Duchovní hudba

Weber složil také několik mší a kantát, které však stojí ve stínu jeho operní a instrumentální tvorby.

💡 Význam a odkaz

Carl Maria von Weber je klíčovou postavou přechodu od klasicismu k romantismu. Jeho největší přínosy jsou:

  • Založení německé národní opery: Operou Čarostřelec vytvořil styl, který se stal vzorem pro německou operu 19. století. Důraz na německý jazyk, folklór a mytologii otevřel cestu skladatelům jako Heinrich Marschner a především Richard Wagner.
  • Inovace v orchestraci: Weber byl geniální instrumentátor. Jeho schopnost využít specifické barvy nástrojů k dramatickým a atmosférickým účelům byla revoluční. Zvláště jeho práce s dechovými nástroji ovlivnila Berlioze i Wagnera.
  • Použití příznačného motivu (Leitmotiv): Ačkoliv tento princip plně rozvinul až Wagner, Weber již ve svých operách používal opakující se hudební motivy spojené s určitými postavami nebo myšlenkami.
  • Dirigentská praxe: Jako dirigent zavedl mnoho moderních postupů, včetně používání taktovky, detailního nastudování děl a přesného rozmístění orchestru.

Richard Wagner, který Webera hluboce obdivoval, ho nazval "nejněmečtějším ze všech německých skladatelů". Jeho vliv na vývoj opery a orchestrální hudby v 19. století je nezměrný.

👨‍🏫 Pro laiky

Představte si, že do té doby byla "vážná" opera skoro vždycky v italštině, o řeckých bozích nebo králích. Carl Maria von Weber přišel a řekl: "Pojďme udělat operu německy, o našich lidech a našich pověstech!" A tak vznikl Čarostřelec. Je to v podstatě hudební hororový příběh z českých lesů. Hlavní hrdina, aby vyhrál střeleckou soutěž a získal svou milou, si od ďábla pořídí kouzelné kule. Weber k tomu napsal hudbu, která zní jako samotný les – slyšíte v ní šumění stromů, troubení loveckých rohů, ale i děsivé zvuky z temné rokle, kde se kule odlévají. Právě tímto spojením lidovosti, přírody a nadpřirozena vytvořil "německou romantickou operu", která byla pro tehdejší publikum něco naprosto nového a vzrušujícího. Byl to vlastně takový hudební "blockbuster" své doby.

✨ Zajímavosti

  • Weber byl nejen skvělý hudebník, ale také se zajímal o technické novinky. Společně se svým otcem experimentoval s litografií (kamenotiskem) a doufal, že najde levný způsob, jak tisknout své vlastní noty.
  • Byl vynikajícím kytaristou a napsal pro tento nástroj několik písní s doprovodem kytary.
  • Jeho bratranec Fridolin Weber byl otcem Constanze, manželky W. A. Mozarta. Weber se tak s odkazem Mozarta setkával po celý život.
  • Předehra k opeře Oberon byla údajně dokončena jen několik hodin před premiérou. Orchestr ji hrál prakticky z listu.
  • Slavnostní přenesení Weberových ostatků z Londýna do Drážďan v roce 1844 bylo velkou národní událostí, kterou zorganizoval a financoval mladý Richard Wagner. Wagner při této příležitosti pronesl plamennou řeč a zkomponoval smuteční hudbu.


Šablona:Aktualizováno