Přeskočit na obsah

Toyota Gazoo Racing WRT

Z Infopedia
Verze z 6. 10. 2025, 18:49, kterou vytvořil Filmedy (diskuse | příspěvky) (založena nová stránka s textem „{{K rozšíření}} '''Toyota Gazoo Racing World Rally Team''' ('''TGR WRT''') je tovární tým automobilky Toyota v Mistrovství světa v rallye (WRC). Tým, který operuje z Puuppoly ve Finsku, vstoupil do šampionátu v roce 2017 a od té doby se stal dominantní silou, když získal několik titulů mistra světa v hodnocení jezdců i konstruktérů. {{Infobox Tým WRC | název = Toy…“)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Rozbalit box

Obsah boxu

Toyota Gazoo Racing World Rally Team (TGR WRT) je tovární tým automobilky Toyota v Mistrovství světa v rallye (WRC). Tým, který operuje z Puuppoly ve Finsku, vstoupil do šampionátu v roce 2017 a od té doby se stal dominantní silou, když získal několik titulů mistra světa v hodnocení jezdců i konstruktérů.

Šablona:Infobox Tým WRC

Historie

Návrat do WRC a éra Tommiho Mäkinena (2017–2020)

Automobilka Toyota má bohatou historii v rallye, když v 90. letech s týmem Toyota Team Europe získala několik titulů. Z WRC se však jako tovární tým stáhla na konci roku 1999, aby se mohla soustředit na svůj program ve Formule 1.

V roce 2015 prezident Toyoty Akio Toyoda oznámil, že se značka v roce 2017 vrátí do nejvyšší kategorie rallye. Vedením a vybudováním celého týmu "na zelené louce" byl pověřen čtyřnásobný mistr světa, finská legenda Tommi Mäkinen. Jeho společnost Tommi Mäkinen Racing založila základnu v Puuppole poblíž Jyväskylä, v srdci finského rallyového regionu[1].

  • Debut a první vítězství (2017): Tým debutoval na Rallye Monte Carlo 2017 s vozem Toyota Yaris WRC. Hned ve druhém závodě sezóny, na Švédské rallye, šokoval svět, když Jari-Matti Latvala dojel pro první vítězství obnoveného týmu.
  • První tituly (2018–2019): Již ve své druhé sezóně (2018) získal tým svůj první titul v hodnocení konstruktérů. V roce 2019 pak estonský jezdec Ott Tänak ukončil dlouholetou francouzskou nadvládu v šampionátu a získal pro Toyotu první jezdecký titul od roku 1994[2].

Na konci roku 2020 byla operativní činnost týmu plně převedena z Tommi Mäkinen Racing pod křídla Toyota Gazoo Racing Europe se sídlem v Kolíně nad Rýnem, ačkoliv základna ve Finsku zůstala zachována.

Nástup Jari-Mattiho Latvaly a éra dominance (od 2021)

Před sezónou 2021 došlo k zásadní změně ve vedení. Tommi Mäkinen se přesunul do role poradce a novým šéfem týmu se stal jeho bývalý svěřenec a nejzkušenější jezdec v historii WRC, Jari-Matti Latvala[3].

Pod jeho vedením začala nejúspěšnější éra v historii týmu.

Tituly se Sébastienem Ogierem (2020–2021)

Po odchodu Otta Tänaka k Hyundai na konci roku 2019 tým angažoval úřadujícího a šestinásobného mistra světa, Francouze Sébastiena Ogiera.

  • 2020: Ve své první sezóně s Toyotou získal Ogier svůj sedmý titul mistra světa.
  • 2021: Ogier titul obhájil a získal svůj osmý a poslední titul v kariéře. Toyota v této sezóně ovládla i pohár konstruktérů, když její jezdci obsadili první dvě místa v šampionátu (Elfyn Evans skončil druhý)[4].

Na konci roku 2021 Sébastien Ogier ukončil svou plnohodnotnou kariéru a přešel na částečný program závodů.

Nástup fenoménu Kalle Rovanpery (2022–2023)

Pro sezónu 2022, která přinesla revoluční změnu technických pravidel a zavedení hybridních vozů Rally1, se lídrem týmu stal mladý finský supertalent Kalle Rovanperä.

Toyota se s novým vozem Toyota GR Yaris Rally1 adaptovala na nová pravidla nejlépe ze všech a Rovanperä toho dokonale využil.

  • 2022: Rovanperä naprosto dominoval šampionátu, vyhrál pět z prvních sedmi soutěží a stal se nejmladším mistrem světa v historii WRC[5].
  • 2023: V následující sezóně titul obhájil a získal svou druhou korunu mistra světa.

Během těchto dvou let Toyota suverénně ovládla i pohár konstruktérů a upevnila svou pozici absolutního vládce moderní éry WRC.