Přeskočit na obsah

Toyota Gazoo Racing WRT

Z Infopedia
Rozbalit box

Obsah boxu

Toyota Gazoo Racing World Rally Team (TGR WRT) je tovární tým automobilky Toyota v Mistrovství světa v rallye (WRC). Tým, který operuje z Puuppoly ve Finsku, vstoupil do šampionátu v roce 2017 a od té doby se stal dominantní silou, když získal několik titulů mistra světa v hodnocení jezdců i konstruktérů.

Šablona:Infobox Tým WRC

Historie

Návrat do WRC a éra Tommiho Mäkinena (2017–2020)

Automobilka Toyota má bohatou historii v rallye, když v 90. letech s týmem Toyota Team Europe získala několik titulů. Z WRC se však jako tovární tým stáhla na konci roku 1999, aby se mohla soustředit na svůj program ve Formule 1.

V roce 2015 prezident Toyoty Akio Toyoda oznámil, že se značka v roce 2017 vrátí do nejvyšší kategorie rallye. Vedením a vybudováním celého týmu "na zelené louce" byl pověřen čtyřnásobný mistr světa, finská legenda Tommi Mäkinen. Jeho společnost Tommi Mäkinen Racing založila základnu v Puuppole poblíž Jyväskylä, v srdci finského rallyového regionu[1].

  • Debut a první vítězství (2017): Tým debutoval na Rallye Monte Carlo 2017 s vozem Toyota Yaris WRC. Hned ve druhém závodě sezóny, na Švédské rallye, šokoval svět, když Jari-Matti Latvala dojel pro první vítězství obnoveného týmu.
  • První tituly (2018–2019): Již ve své druhé sezóně (2018) získal tým svůj první titul v hodnocení konstruktérů. V roce 2019 pak estonský jezdec Ott Tänak ukončil dlouholetou francouzskou nadvládu v šampionátu a získal pro Toyotu první jezdecký titul od roku 1994[2].

Na konci roku 2020 byla operativní činnost týmu plně převedena z Tommi Mäkinen Racing pod křídla Toyota Gazoo Racing Europe se sídlem v Kolíně nad Rýnem, ačkoliv základna ve Finsku zůstala zachována.

Nástup Jari-Mattiho Latvaly a éra dominance (od 2021)

Před sezónou 2021 došlo k zásadní změně ve vedení. Tommi Mäkinen se přesunul do role poradce a novým šéfem týmu se stal jeho bývalý svěřenec a nejzkušenější jezdec v historii WRC, Jari-Matti Latvala[3].

Pod jeho vedením začala nejúspěšnější éra v historii týmu.

Tituly se Sébastienem Ogierem (2020–2021)

Po odchodu Otta Tänaka k Hyundai na konci roku 2019 tým angažoval úřadujícího a šestinásobného mistra světa, Francouze Sébastiena Ogiera.

  • 2020: Ve své první sezóně s Toyotou získal Ogier svůj sedmý titul mistra světa.
  • 2021: Ogier titul obhájil a získal svůj osmý a poslední titul v kariéře. Toyota v této sezóně ovládla i pohár konstruktérů, když její jezdci obsadili první dvě místa v šampionátu (Elfyn Evans skončil druhý)[4].

Na konci roku 2021 Sébastien Ogier ukončil svou plnohodnotnou kariéru a přešel na částečný program závodů.

Nástup fenoménu Kalle Rovanpery (2022–2023)

Pro sezónu 2022, která přinesla revoluční změnu technických pravidel a zavedení hybridních vozů Rally1, se lídrem týmu stal mladý finský supertalent Kalle Rovanperä.

Toyota se s novým vozem Toyota GR Yaris Rally1 adaptovala na nová pravidla nejlépe ze všech a Rovanperä toho dokonale využil.

  • 2022: Rovanperä naprosto dominoval šampionátu, vyhrál pět z prvních sedmi soutěží a stal se nejmladším mistrem světa v historii WRC[5].
  • 2023: V následující sezóně titul obhájil a získal svou druhou korunu mistra světa.

Během těchto dvou let Toyota suverénně ovládla i pohár konstruktérů a upevnila svou pozici absolutního vládce moderní éry WRC.

Hybridní éra a současnost (od 2022)

Toyota Gazoo Racing WRT vstoupila do nové hybridní éry Rally1 jako nejlépe připravený tým. Jejich vůz Toyota GR Yaris Rally1 se od začátku ukázal jako nejrychlejší a nejspolehlivější, což týmu umožnilo pokračovat v dominantních výkonech.

Pokračující nadvláda a překvapení od Rovanpery

I po zisku dvou titulů s Kallem Rovanperou tým pokračoval ve vítězné sérii. V sezóně 2024 opět s přehledem ovládl pohár konstruktérů.

Před sezónou 2024 však přišel šok, když úřadující dvojnásobný šampion Kalle Rovanperä oznámil, že přechází na částečný program a nebude obhajovat titul. Tým se tak v sezónách 2024 a 2025 spoléhá na dva jezdce s částečným úvazkem – Rovanperu a osminásobného mistra světa Sébastiena Ogiera, kteří se střídají ve třetím voze. O titul mistra světa za tým bojuje především Velšan Elfyn Evans, stálice týmu a několikanásobný vicemistr světa. Čtvrtý vůz pilotuje japonský jezdec Takamoto Katsuta v rámci programu pro rozvoj mladých jezdců.

Současná jezdecká sestava (2025)

Pro laiky

  • Kdo je Toyota Gazoo Racing? Je to tovární tým automobilky Toyota v nejvyšší lize rallye. Je to něco jako Mercedes ve Formule 1 – tým s obrovským rozpočtem, nejlepšími technologiemi a nejlepšími jezdci.
  • Kde sídlí? Ačkoliv je to japonská značka, rallyový tým sídlí ve Finsku, v lesích u města Jyväskylä. Je to proto, že Finsko je považováno za "Mekku" rallye a tým zde má ideální podmínky pro testování.
  • Proč jsou tak úspěšní? Podařilo se jim postavit nejrychlejší a nejspolehlivější auto (Toyota GR Yaris Rally1) a zároveň měli v týmu dva generační talenty – nejprve Sébastiena Ogiera a hned po něm Kalleho Rovanperu. Tato kombinace z nich v posledních letech udělala prakticky neporazitelný tým.

Přehled výsledků v WRC

Rok Vůz Jezdci Titul jezdců Titul konstruktérů
2017 Toyota Yaris WRC Jari-Matti Latvala, Juho Hänninen, Esapekka Lappi 3. místo
2018 Toyota Yaris WRC Jari-Matti Latvala, Ott Tänak, Esapekka Lappi 1. místo
2019 Toyota Yaris WRC Ott Tänak, Jari-Matti Latvala, Kris Meeke Ott Tänak 2. místo
2020 Toyota Yaris WRC Sébastien Ogier, Elfyn Evans, Kalle Rovanperä Sébastien Ogier 2. místo
2021 Toyota Yaris WRC Sébastien Ogier, Elfyn Evans, Kalle Rovanperä Sébastien Ogier 1. místo
2022 Toyota GR Yaris Rally1 Kalle Rovanperä, Elfyn Evans, Sébastien Ogier, Esapekka Lappi Kalle Rovanperä 1. místo
2023 Toyota GR Yaris Rally1 Kalle Rovanperä, Elfyn Evans, Sébastien Ogier, Takamoto Katsuta Kalle Rovanperä 1. místo
2024 Toyota GR Yaris Rally1 Elfyn Evans, Takamoto Katsuta, Sébastien Ogier, Kalle Rovanperä 1. místo

Reference