Režisér
Obsah boxu
Šablona:Infobox - profese Režisér (z francouzského régisseur) je tvůrčí profese a vedoucí umělecká osobnost odpovědná za sjednocení a realizaci uměleckého záměru v oblastech jako je film, divadlo, televize nebo rozhlas. Jeho úkolem je interpretovat scénář nebo jinou předlohu a vést celý tvůrčí tým, včetně herců, kameramanů a dalších členů štábu, k dosažení jednotného a celistvého díla. Přestože je film kolektivním dílem, režisér je považován za jeho hlavního autora.
🎬 Co dělá režisér?
Práce režiséra je komplexní a zasahuje do všech fází tvorby audiovizuálního nebo divadelního díla.
- Předprodukce (příprava): V této fázi režisér úzce spolupracuje se scenáristou na finální podobě scénáře, vybírá herce (casting), lokace pro natáčení a klíčové členy štábu, jako je kameraman, architekt nebo kostýmní výtvarník. Společně s nimi vytváří uměleckou koncepci díla – vizuální styl, atmosféru a celkové vyznění.
- Produkce (natáčení/zkoušení): Během natáčení nebo divadelních zkoušek je režisér hlavní autoritou na place. Vede herce k požadovaným výkonům, rozhoduje o kompozici záběrů, pohybu kamery a řídí souhru všech složek. Jeho úkolem je zajistit, aby všechny natočené scény odpovídaly jeho vizi a byly v souladu se scénářem.
- Postprodukce (dokončovací práce): Po skončení natáčení se režisér přesouvá do střižny, kde ve spolupráci se střihačem sestavuje jednotlivé záběry do finálního tvaru filmu. Dále dohlíží na zvukovou postprodukci, barevné korekce a tvorbu vizuálních efektů. V případě, že konečné slovo má filmový producent nebo studio, může dojít ke sporům a vzniku tzv. režisérského sestřihu, který lépe odpovídá původní vizi tvůrce.
⏳ Historie profese
Role režiséra se vyvinula postupně. V počátcích kinematografie byl hlavní tvůrčí osobností často kameraman, který zároveň řídil dění před kamerou. S rostoucí složitostí filmového vyprávění v prvních desetiletích 20. století se začala prosazovat potřeba samostatné profese, která by sjednotila umělecké vedení. Významní průkopníci jako David Wark Griffith začali systematicky využívat filmový jazyk (střih, detailní záběry) k budování dramatického napětí a formovali tak roli režiséra, jak ji známe dnes.
V polovině 20. století se ve Francii zrodila tzv. Auteurská teorie, spojená s kritiky z časopisu Cahiers du cinéma, jako byli François Truffaut a Jean-Luc Godard. Tato teorie pohlíží na režiséra jako na hlavního autora (auteur) filmu, jehož osobitý styl, témata a vize se projevují napříč celou jeho filmografií, podobně jako u spisovatele nebo malíře. Tento přístup významně ovlivnil světovou kinematografii a posílil status režiséra jako klíčového umělce.
🎨 Typy režisérů
Režiséry lze dělit podle média, ve kterém tvoří, a podle jejich tvůrčího přístupu.
- Podle média:
- Filmový režisér:** Vytváří celovečerní, krátké či dokumentární filmy.
- Televizní režisér:** Pracuje na seriálech, filmech, zábavních pořadech nebo zpravodajství.
- Divadelní režisér:** Vede inscenační proces v divadle, pracuje s herci a dalšími divadelními složkami.
- Rozhlasový režisér:** Tvoří rozhlasové hry a další audio díla.
- Režisér videohry:** V herním průmyslu dohlíží na příběh, hratelnost a celkový umělecký dojem.
- Podle přístupu:
- Autorský režisér (Auteur):** Tvůrce se silným osobním rukopisem, který je často i autorem scénáře. Příkladem jsou Ingmar Bergman, Andrej Tarkovskij nebo Pedro Almodóvar.
- Řemeslník/Studiový režisér:** Zručný profesionál, který realizuje projekty pro velká filmová studia a dokáže pracovat v různých žánrech. Příkladem může být Michael Curtiz (režisér filmu Casablanca) nebo Ron Howard.
🛠️ Dovednosti a vzdělání
Úspěšný režisér musí kombinovat umělecké nadání s technickými znalostmi a organizačními schopnostmi.
- Klíčové dovednosti:
- Kreativita a vize:** Schopnost interpretovat text a přetvořit ho v originální audiovizuální dílo.
- Vůdčí a komunikační schopnosti:** Umění vést a motivovat velký tým lidí a jasně sdělovat své představy.
- Znalost filmové řeči:** Porozumění práci s kamerou, střihem, zvukem a dalšími výrazovými prostředky.
- Práce s herci:** Schopnost vést herce k autentickým a přesvědčivým výkonům.
- Odolnost vůči stresu:** Natáčení je často časově i finančně náročný proces.
Většina režisérů má vysokoškolské vzdělání v oboru. Mezi nejprestižnější filmové školy na světě patří FAMU v Praze, která je pravidelně zařazována mezi nejlepší filmové školy světa, a dále například polská filmová škola v Lodži nebo francouzská La Fémis.
💰 Ekonomika a kariéra
Platové ohodnocení režisérů se dramaticky liší v závislosti na zkušenostech, úspěšnosti a typu produkce. V České republice se měsíční plat v roce 2025 pohybuje v rozmezí od 32 262 Kč do 69 603 Kč hrubého. Špičkoví hollywoodští režiséři jako Steven Spielberg nebo James Cameron však mohou za jediný film vydělat desítky milionů dolarů.
V USA a dalších zemích hrají klíčovou roli profesní organizace a odbory, jako je Directors Guild of America (DGA). Tato organizace chrání ekonomická a tvůrčí práva svých členů, vyjednává minimální mzdy, pracovní podmínky a zajišťuje zdravotní a penzijní pojištění.
🏆 Ocenění a uznání
Nejprestižnějším oceněním pro filmové režiséry je Cena Akademie (Oscar) za nejlepší režii. Mezi další významná mezinárodní ocenění patří:
- Zlatá palma z Mezinárodního filmového festivalu v Cannes. V roce 2025 ji získal íránský režisér Džafar Panahí za film It Was Just an Accident.
- Zlatý lev z Benátského filmového festivalu.
- Zlatý medvěd z Berlínského mezinárodního filmového festivalu.
- Český lev za nejlepší režii v rámci české kinematografie.
🌍 Režie ve světě a v Česku
V Hollywoodu je režisér často součástí velkého produkčního systému, kde má hlavní slovo filmový producent a studio. V evropské kinematografii je naopak tradičně silnější pozice autorského režiséra, který má větší tvůrčí svobodu.
Česká kinematografie má bohatou historii významných režisérských osobností, které dosáhly mezinárodního uznání. K zakladatelským postavám patří Martin Frič nebo Karel Lamač. Zlatou éru představuje Československá nová vlna 60. let, z níž vzešli absolventi FAMU jako Miloš Forman (držitel dvou Oscarů za režii filmů Přelet nad kukaččím hnízdem a Amadeus), Věra Chytilová, Jiří Menzel (jehož film Ostře sledované vlaky získal Oscara) nebo Karel Kachyňa.
💡 Pro laiky: Režisér jako kapitán lodi
Představte si, že natáčení filmu je jako velká námořní výprava za pokladem. V tomto přirovnání je režisér kapitánem lodi.
- Mapa pokladu (scénář): Kapitán dostane mapu, která ukazuje cestu k cíli. Tuto mapu (scénář) musí nejdříve důkladně prostudovat, pochopit všechny její záludnosti a naplánovat podle ní celou plavbu.
- Sestavení posádky (casting a štáb): Žádný kapitán nemůže plout sám. Musí si vybrat tu nejlepší posádku: zkušené námořníky (herce), kormidelníka, který bude držet směr (kameramana), a mechaniky, kteří se postarají o loď (osvětlovače, zvukaře). Kapitán musí každému přesně vysvětlit jeho úkol.
- Veleni na moři (natáčení): Během plavby (natáčení) kapitán stojí na můstku a udílí pokyny. Říká kormidelníkovi, kam má zamířit (jaký záběr natočit), a námořníkům, co mají dělat (jak mají hrát). Když přijde bouře (problémy při natáčení), je to kapitán, kdo musí zachovat klid, rychle se rozhodovat a udržet morálku posádky.
- Doplutí do přístavu (postprodukce): Když je poklad konečně na palubě (vše je natočeno), práce nekončí. Kapitán musí loď bezpečně dovést do přístavu. Dohlíží na vykládání a třídění pokladu (střih filmu), aby byl výsledek co nejlepší.
Stejně jako kapitán je zodpovědný za celou loď a její posádku, režisér nese konečnou zodpovědnost za celý film. Jeho vize, rozhodnutí a schopnost vést lidi určují, zda výprava skončí úspěchem a diváci v kině uvidí skutečný poklad.
Zdroje
Národní soustava povolání - Filmový režisér Directors Guild of America (DGA) FAMU - Katedra režie Britannica - Auteur theory