Přeskočit na obsah

Maximilien Robespierre

Z Infopedia
Rozbalit box

Obsah boxu

Maximilien Robespierre
Anonymní portrét Maximiliena Robespierra, kolem roku 1790 (Musée Carnavalet)
Datum narození6. května 1758
Místo narozeníArras, Francouzské království
Národnostfrancouzská
Povoláníprávník, politik

Maximilien François Marie Isidore de Robespierre (* 6. května 1758, Arras28. července 1794, Paříž) byl francouzský právník, politik a jedna z nejvýznamnějších a nejkontroverznějších postav Velké francouzské revoluce. Jako vůdčí člen jakobínského klubu a dominantní postava Výboru pro veřejné blaho se stal hlavním strůjcem tzv. Vlády teroru, období masových poprav nepřátel revoluce. Pro svou nekompromisní oddanost revolučním ideálům a osobní skromnost byl svými stoupenci nazýván Neúplatný (L'Incorruptible). Jeho pád během Thermidorského převratu vedl k jeho vlastní popravě a znamenal konec nejradikálnější fáze revoluce.

📜 Mládí a vzdělání

Maximilien de Robespierre se narodil v Arrasu v severní Francii. Jeho rodina patřila k nižší šlechtě. Jeho matka zemřela, když mu bylo šest let, a jeho otec, zdrcený žalem, opustil rodinu a cestoval po Evropě, až nakonec zemřel v Mnichově. O Maximiliena a jeho tři mladší sourozence (Charlotte, Henriette a Augustin) se starali prarodiče z matčiny strany.

Díky svému nadání získal stipendium na prestižní Lycée Louis-le-Grand v Paříži, kde studoval práva. Mezi jeho spolužáky patřily další budoucí osobnosti revoluce, jako například Camille Desmoulins. Během studií byl hluboce ovlivněn myšlenkami osvícenství, zejména dílem Jeana-Jacquese Rousseaua a jeho konceptem společenské smlouvy a obecné vůle. Po ukončení studií v roce 1781 se vrátil do Arrasu, kde si otevřel úspěšnou právnickou praxi. Proslul tím, že často obhajoval chudé a utlačované, čímž si získal pověst obránce lidu.

🏛️ Počátky politické kariéry

S vypuknutím revoluce v roce 1789 byl Robespierre zvolen jako zástupce třetího stavu za provincii Artois do Generálních stavů. V nově vzniklém Ústavodárném národním shromáždění se brzy stal jedním z nejvýraznějších řečníků radikální levice. Ačkoliv zpočátku nebyl příliš známý, svou neúnavnou prací, pečlivě připravenými projevy a nekompromisními postoji si postupně získával vliv.

Požadoval zavedení všeobecného volebního práva pro muže, zrušení otroctví v koloniích, svobodu tisku a shromažďování a, paradoxně s ohledem na jeho pozdější činy, zrušení trestu smrti. Jeho zásadovost a odpor vůči jakékoliv formě korupce mu vynesly přezdívku Neúplatný. Stal se také vůdčí osobností vlivného Jakobínského klubu, platformy pro radikální republikány.

🇫🇷 Role ve Velké francouzské revoluci

⚖️ Národní konvent a poprava krále

Po pádu monarchie v srpnu 1792 byl Robespierre zvolen do nového zákonodárného sboru, Národního konventu. Zde se stal vůdcem radikální frakce Hory (Montagnards), která byla v ostrém konfliktu s umírněnějšími girondisty.

Jedním z prvních a nejdůležitějších bodů jednání Konventu byl osud sesazeného krále Ludvíka XVI.. Zatímco girondisté váhali, Robespierre pronesl slavný projev, v němž požadoval okamžitou popravu krále bez soudu jako politickou nutnost pro přežití republiky. Jeho slavná věta: „Ludvík musí zemřít, aby vlast mohla žít,“ pomohla přesvědčit Konvent. Král byl odsouzen a 21. ledna 1793 popraven gilotinou.

🩸 Výbor pro veřejné blaho a Vláda teroru

Na jaře 1793 byla Francie v kritické situaci. Čelila invazi zahraničních mocností (První koaliční válka), vnitřním povstáním (např. Povstání ve Vendée) a ekonomické krizi. V této atmosféře strachu a chaosu byl v dubnu 1793 zřízen Výbor pro veřejné blaho jako de facto výkonná vláda s mimořádnými pravomocemi. V červenci se jeho členem stal i Robespierre a brzy se stal jeho nejvlivnější postavou.

Pod jeho vedením Výbor zavedl politiku, která vešla ve známost jako Vláda teroru (la Terreur). Jejím cílem bylo zlikvidovat všechny "nepřátele revoluce" a nastolit "Republiku ctnosti". Zákon o podezřelých ze září 1793 umožňoval zatčení kohokoliv na základě pouhého udání. Revoluční tribunály soudily a odsuzovaly tisíce lidí k smrti gilotinou. Oběťmi teroru se stali nejen roajalisté a aristokraté, ale i umírnění revolucionáři (girondisté) a později i radikálové z vlastních řad, jako byli hébertisté a skupina kolem jeho bývalého přítele Georgese Dantona. Robespierre ospravedlňoval teror jako nutný a dočasný prostředek k dosažení vyššího cíle – ctnostné a rovnostářské společnosti.

🙏 Kult Nejvyšší bytosti

Robespierre byl deista a odmítal jak ateismus prosazovaný některými radikály (např. hébertisty), tak tradiční katolickou církev. Věřil, že víra v božskou bytost a nesmrtelnost duše je nezbytná pro morálku a občanskou ctnost. V květnu 1794 prosadil v Konventu zavedení nového státního náboženství – Kultu Nejvyšší bytosti (Culte de l'Être suprême).

Vyvrcholením tohoto úsilí byl velkolepý Svátek Nejvyšší bytosti konaný 8. června 1794 v Paříži, kterému Robespierre osobně předsedal. Pro mnoho jeho kolegů v Konventu to byl důkaz jeho rostoucí megalomanie a snahy stát se diktátorem a veleknězem nové republiky. Tato událost značně přispěla k jeho izolaci a pádu.

📉 Pád a poprava (Thermidorský převrat)

V létě 1794 dosáhl teror svého vrcholu. Zároveň francouzská revoluční armáda dosáhla rozhodujícího vítězství v bitvě u Fleurus, čímž pominula hrozba zahraniční invaze a teror ztratil své hlavní opodstatnění. V Konventu rostl strach a opozice vůči Robespierrovi. Mnozí se obávali, že se stanou dalšími oběťmi čistek.

26. července 1794 (8. thermidoru podle revolučního kalendáře) pronesl Robespierre v Konventu hrozivý projev, v němž mluvil o nových spiknutích a nepřátelích, ale odmítl je jmenovat. Tím proti sobě sjednotil své odpůrce, kteří se obávali o vlastní život. Následujícího dne, 27. července (9. thermidoru), byl Robespierre při pokusu promluvit v Konventu překřičen a spolu se svým bratrem Augustinem, Saint-Justem, Couthonem a dalšími věrnými zatčen.

Byli sice na krátko osvobozeni jednotkami Pařížské komuny a uchýlili se na pařížskou radnici (Hôtel de Ville), ale jednotky věrné Konventu radnici v noci dobyly. Během zásahu byl Robespierre postřelen do čelisti (není jasné, zda šlo o pokus o sebevraždu, nebo byl zraněn jedním z vojáků). Následujícího dne, 28. července 1794 (10. thermidoru), byl Maximilien Robespierre spolu s 21 svými nejbližšími spolupracovníky bez soudu popraven gilotinou na Place de la Révolution (dnešní Place de la Concorde). Jeho smrtí skončila Vláda teroru a nejradikálnější fáze revoluce.

🤔 Politická filozofie a odkaz

Robespierrova politická filozofie byla hluboce zakořeněna v myšlenkách Jeana-Jacquese Rousseaua. Věřil v koncept obecné vůle a v ideál Republiky ctnosti, kde by občané jednali v zájmu celku, nikoliv pro osobní prospěch. Pro něj byla ctnost neoddělitelně spjata s terorem: „Teror není nic jiného než spravedlnost, rychlá, přísná a nepružná; je tedy emanací ctnosti.“

Jeho odkaz je dodnes předmětem vášnivých debat:

  • **Pro kritiky** je symbolem fanatismu, tyranie a krveprolití. Je vnímán jako demagog, který zneužil revoluční ideály k nastolení osobní diktatury a poslal na smrt tisíce nevinných lidí.
  • **Pro své obhájce** je tragickým hrdinou a nekompromisním obráncem demokracie a sociální spravedlnosti. Argumentují, že jeho radikální opatření byla v dané době nutná k záchraně revoluce před vnitřními i vnějšími nepřáteli.

Maximilien Robespierre zůstává jednou z nejkomplexnějších a nejvlivnějších postav moderních dějin, jehož život a činy nadále vyvolávají otázky o vztahu mezi revolucí, svobodou, násilím a utopií.

💡 Pro laiky

  • Jakobíni: Byli členové nejvlivnějšího politického klubu během revoluce. Zpočátku byli umírnění, ale pod vedením Robespierra se stali velmi radikálními. Chtěli republiku bez krále a velkých sociálních rozdílů.
  • Výbor pro veřejné blaho: Představte si ho jako malou, ale extrémně mocnou vládu v době krize. Měl za úkol bránit revoluci za každou cenu, a proto mohl dělat téměř cokoliv, včetně zatýkání a popravování lidí. Robespierre byl jeho nejdůležitější člen.
  • Vláda teroru (Jakobínský teror): Bylo to asi roční období, kdy Výbor pro veřejné blaho systematicky likvidoval všechny, kdo byli považováni za nepřátele revoluce. Stačilo jen podezření a člověk mohl skončit pod gilotinou. Cílem bylo zastrašit odpůrce a sjednotit zemi.
  • Gilotina: Mechanický popravčí stroj, který se stal symbolem Velké francouzské revoluce a zejména Vlády teroru. Byla považována za "humánní" způsob popravy.
  • Thermidorský převrat: Jde o název pro události z konce července 1794, které vedly k pádu a popravě Robespierra. Jméno je odvozeno od měsíce "thermidor" ve francouzském revolučním kalendáři.


Šablona:Aktualizováno