Přeskočit na obsah

Kompetence

Z Infopedia
Rozbalit box

Obsah boxu

Šablona:Infobox pojem

Kompetence je komplexní soubor znalostí, dovedností, schopností, postojů a dalších osobnostních charakteristik, který umožňuje jednotlivci efektivně a úspěšně vykonávat určitou činnost nebo roli. Jde o širší pojem než kvalifikace, která se často zaměřuje pouze na formálně dosažené vzdělání. Kompetence zahrnuje i to, jak člověk své znalosti a dovednosti využívá v praxi a jak se chová v konkrétních situacích.

V moderním managementu, personalistice a vzdělávání hraje koncept kompetencí klíčovou roli. Firmy využívají tzv. kompetenční modely k definování požadavků na pracovní pozice, pro výběr, hodnocení a rozvoj zaměstnanců. Ve vzdělávání jsou klíčové kompetence definovány jako základní cíle, kterých mají žáci a studenti dosáhnout pro své osobní naplnění a uplatnění ve společnosti.

⏳ Historie a vývoj pojmu

Ačkoliv je pojem kompetence dnes velmi rozšířený, jeho systematické používání v psychologii a managementu je relativně moderní.

  • 60. a 70. léta 20. století: Za jednoho z průkopníků je považován americký psycholog David McClelland. V roce 1973 publikoval přelomový článek "Testing for Competence Rather Than for Intelligence", ve kterém argumentoval, že tradiční IQ testy a osobnostní testy nejsou spolehlivými prediktory úspěchu v práci. Navrhl, aby se firmy zaměřily na identifikaci a měření konkrétních kompetencí, které skutečně odlišují vynikající pracovníky od průměrných.
  • 80. léta 20. století: Na McClellandovu práci navázal Richard Boyatzis, který v roce 1982 definoval manažerskou kompetenci jako "schopnost člověka chovat se způsobem odpovídajícím požadavkům práce v parametrech daných prostředím organizace, a tak přinášet žádoucí výsledky". Jeho práce pomohla popularizovat kompetenční přístup v oblasti řízení lidských zdrojů.
  • 90. léta 20. století: Lyle M. Spencer a Signe M. Spencer ve své knize "Competence at Work" (1993) představili slavný Ledovcový model kompetencí (Iceberg Model). Tento model vizuálně znázorňuje, že některé složky kompetencí (znalosti a dovednosti) jsou snadno viditelné a rozvíjitelné ("nad hladinou"), zatímco jiné (sebepojetí, vlastnosti, motivy) jsou skryté "pod hladinou", ale zásadně ovlivňují chování.
  • 21. století: Koncept kompetencí se stal standardem v HR a rozšířil se i do veřejné sféry, zejména do vzdělávacích systémů po celém světě. V České republice jsou klíčové kompetence zakotveny v Rámcových vzdělávacích programech (RVP).

🧠 Dělení a modely kompetencí

Kompetence lze dělit a modelovat několika způsoby, které pomáhají lépe pochopit jejich strukturu a využití.

Tvrdé vs. Měkké kompetence

Nejběžnější dělení rozlišuje mezi tvrdými a měkkými dovednostmi (kompetencemi).

Model KSAO

Tento model je široce využíván v personalistice pro analýzu pracovních míst a popisuje čtyři základní složky potřebné pro výkon práce:

  • K (Knowledge - Znalosti): Teoretické a faktické informace potřebné pro danou pozici (např. znalost zákonů, marketingových principů).
  • S (Skills - Dovednosti): Naučené, praktické schopnosti aplikovat znalosti (např. dovednost napsat tiskovou zprávu, obsluhovat stroj).
  • A (Abilities - Schopnosti): Vrozené nebo dlouhodobě rozvíjené kapacity a talenty (např. schopnost logického uvažování, manuální zručnost).
  • O (Other Characteristics - Ostatní charakteristiky): Osobnostní rysy, hodnoty, postoje, motivace a další vlastnosti (např. spolehlivost, proaktivita, odolnost vůči stresu).

Ledovcový model (Spencer & Spencer)

Tento model přirovnává kompetence k ledovci.

  • Nad hladinou (viditelná část): Znalosti a dovednosti. Tyto složky jsou relativně snadno identifikovatelné a rozvíjitelné prostřednictvím vzdělávání a tréninku.
  • Pod hladinou (skrytá část): Sebepojetí (postoje, hodnoty), osobnostní vlastnosti (např. sebedůvěra, flexibilita) a motivy (vnitřní pohnutky). Tyto hlubší a méně vědomé charakteristiky je obtížnější měřit a měnit, ale zásadně ovlivňují dlouhodobý výkon a chování.

🏢 Využití v praxi

Kompetenční přístup se systematicky využívá v řadě oblastí.

Řízení lidských zdrojů (HR)

Kompetenční modely jsou strategickým nástrojem, který firmám umožňuje sjednotit a zefektivnit personální procesy.

  • Nábor a výběr zaměstnanců: Jasně definují, jaké schopnosti a vlastnosti má ideální kandidát mít, což zpřesňuje výběrové řízení.
  • Hodnocení a řízení výkonu: Poskytují objektivní kritéria pro hodnocení zaměstnanců a poskytování zpětné vazby.
  • Vzdělávání a rozvoj: Pomáhají identifikovat rozvojové potřeby zaměstnanců a cíleně plánovat školení a další rozvojové aktivity.
  • Talent management a plánování nástupnictví: Umožňují identifikovat klíčové talenty a připravovat je na budoucí vedoucí role.

Vzdělávání

Vzdělávací systémy definují tzv. klíčové kompetence jako nadpředmětové dovednosti a postoje, které jsou nezbytné pro celoživotní učení a úspěšné fungování ve společnosti. V českém Rámcovém vzdělávacím programu (RVP) je vymezeno osm klíčových kompetencí: 1. Kompetence k učení 2. Kompetence komunikační 3. Kompetence osobnostní a sociální 4. Kompetence k občanství a udržitelnosti 5. Kompetence k podnikavosti a pracovní 6. Kompetence k řešení problémů 7. Kompetence kulturní 8. Kompetence digitální

Osobní rozvoj

Porozumění vlastním kompetencím je základem pro osobní rozvoj. Jednotlivci mohou pracovat na posilování svých silných stránek a rozvíjení těch slabších, což jim pomáhá dosahovat osobních i kariérních cílů. Proces osobního rozvoje zahrnuje aktivity jako sebereflexe, stanovování cílů, formální i neformální vzdělávání a hledání zpětné vazby.

🚀 Klíčové kompetence pro budoucnost

S nástupem automatizace, umělé inteligence a rychlých změn na trhu práce se mění i požadavky na kompetence. Podle zpráv Světového ekonomického fóra a dalších analýz budou v roce 2025 a následujících letech klíčové zejména tyto oblasti:

  • Analytické a kritické myšlení: Schopnost analyzovat informace, vyhodnocovat argumenty a činit logická rozhodnutí.
  • Kreativita a inovativnost: Schopnost přicházet s originálními nápady a řešeními.
  • Digitální gramotnost a práce s technologiemi: Nejen schopnost používat nástroje, ale i porozumění principům AI a analýza dat.
  • Adaptabilita a flexibilita: Ochota a schopnost přizpůsobit se novým situacím, technologiím a pracovním postupům.
  • Celoživotní učení: Aktivní přístup k neustálému vzdělávání a rozvoji vlastních dovedností.
  • Komunikace a spolupráce: Schopnost efektivně spolupracovat v týmech, často i ve virtuálním prostředí.
  • Leadership a sociální vliv: Schopnost vést, motivovat a přesvědčovat ostatní bez ohledu na formální pozici.

🤔 Kompetence pro laiky

Představte si, že chcete upéct skvělý dort. Nestačí mít jen seznam surovin (to jsou vaše znalosti). Musíte také umět tyto suroviny správně smíchat, odvážit a nastavit troubu (to jsou vaše dovednosti).

Ale co když se vám těsto srazí? Vaše schopnost zachovat klid, rychle vymyslet, jak chybu napravit, a nepropadnout panice (to je schopnost řešit problémy a odolnost vůči stresu), je to, co nakonec rozhodne o úspěchu. A vaše nadšení a láska k pečení (vaše motivace), vás donutí to zkoušet znovu a znovu, dokud nebude dort dokonalý.

Kompetence je tedy celý ten balíček dohromady: nejen že víte, co dělat, a umíte, jak to dělat, ale máte i správné vnitřní nastavení, abyste to dotáhli do úspěšného konce, i když se objeví překážky. Je to kombinace receptu, kuchařského umění a osobnosti šéfkuchaře v jedné osobě.

Zdroje