Přeskočit na obsah

Bolt Food

Z Infopedia
Rozbalit box

Obsah boxu

Šablona:Infobox Společnost

Historie a vznik

Bolt Food je doručovací služba jídla, která byla spuštěna v 2019 estonskou technologickou společností Bolt Technology OÜ. Bolt je původně známý především jako platforma pro sdílenou jízdu (alternativa k taxi), ale v reakci na rostoucí poptávku po doručovacích službách se rozhodl rozšířit své portfolio. Prvními městy, kde byla služba Bolt Food spuštěna, byly Tallinn a Kapské Město.

Rozhodnutí vstoupit na trh s doručováním jídla bylo strategickým krokem k diverzifikaci služeb Boltu a využití již existující sítě kurýrů a technologické infrastruktury. Společnost vsadila na rychlou expanzi a agresivní cenovou politiku, aby si vybudovala pozici na vysoce konkurenčním trhu. Během pandemie COVID-19, která výrazně zvýšila poptávku po doručovacích službách, zaznamenal Bolt Food výrazný růst a rozšířil se do desítek měst napříč Evropou a Afrikou.

Pro laiky

Představte si, že máte hlad a nechce se vám vařit ani jít do restaurace. A přesně k tomu je tu Bolt Food! Je to taková služba, která vám přiveze jídlo přímo z vaší oblíbené restaurace až domů. Vymyslela ji estonská firma Bolt, kterou možná znáte, protože už dlouho nabízí jízdy autem – jako takové moderní taxi přes mobil. Nejdřív začali jídlo rozvážet jen v několika městech, ale pak přišla doba, kdy lidi seděli doma a nemohli moc ven, a tak si jídlo objednávali víc a víc. Díky tomu se Bolt Food rychle rozšířil skoro do celého světa, tedy hlavně do Evropy a Afriky.

Princip fungování

Bolt Food funguje na principu online platformy a sítě kurýrů.

  • Aplikace pro zákazníky: Zákazníci si stáhnou mobilní aplikaci Bolt Food (dostupnou pro Android a iOS), ve které si mohou prohlížet nabídky partnerských restaurací a obchodů ve svém okolí. Aplikace umožňuje filtrování podle typu kuchyně, cenových kategorií, hodnocení a vzdálenosti.
  • Objednávka a platba: Po výběru jídla si zákazník sestaví objednávku, zadá doručovací adresu a provede platbu online (kreditní kartou, Google Pay, Apple Pay apod.).
  • Zpracování objednávky: Objednávka je odeslána přímo do partnerské restaurace, která ji připraví. Současně je objednávka přiřazena volnému kurýrovi.
  • Doručení: Kurýr vyzvedne připravené jídlo v restauraci a doručí ho zákazníkovi. Zákazník může sledovat pohyb kurýra na mapě v reálném čase.
  • Kurýři: Bolt Food využívá nezávislé kurýry, kteří pracují jako OSVČ a používají vlastní dopravní prostředky (kola, skútry, auta). Jsou odměňováni za každou doručenou objednávku.

Bolt Food se snaží konkurovat rychlostí doručení, přehlednou aplikací a častými slevovými akcemi pro zákazníky.

Působnost a konkurence (k dubnu 2025)

Bolt Food k dubnu 2025 působí ve více než 20 zemích, primárně v Evropě (např. Česko, Slovensko, Polsko, Ukrajina, Maďarsko, Chorvatsko, Estonsko, Lotyšsko, Litva, Portugalsko, Malta) a Africe (např. Jihoafrická republika, Ghana, Keňa, Nigérie).

Čelí silné konkurenci od zavedených hráčů na trhu doručování jídla, jako jsou:

  • Dáme jídlo / Wolt: V mnoha evropských zemích jsou silní konkurenti, přičemž Wolt (finsko-americká společnost, součást DoorDash) má v některých regionech silné postavení.
  • Uber Eats: Globální gigant, součást Uberu, působící v mnoha stejných městech.
  • Glovo: Španělská společnost, která se zaměřuje především na jižní a východní Evropu a Afriku.
  • Lokální platformy: V některých zemích a městech existují i silní lokální hráči.

Bolt Food se snaží odlišit především efektivitou, cenovou dostupností a synergiemi s ostatními službami Bolt (jízdy, mikromobilita).

Zajímavosti a statistiky (k dubnu 2025)

  • Rychlá expanze: Bolt Food se etabloval na trhu extrémně rychle, když během několika let rozšířil své služby do desítek měst.
  • Integrace s Bolt ekosystémem: V mnoha městech je možné využívat jednu aplikaci Bolt pro jízdy, mikromobilitu (koloběžky, kola) a doručování jídla, což je pro uživatele pohodlné.
  • COVID-19 akcelerátor: Pandemie výrazně urychlila růst Bolt Food, neboť poptávka po bezkontaktním doručování prudce vzrostla.
  • Zaměření na trhy: Společnost se často zaměřuje na rozvíjející se trhy a trhy s nižší konkurencí nebo kde může nabídnout lepší cenu.
  • Diversifikace: Vedle jídla Bolt Food experimentuje i s doručováním z obchodů s potravinami a jiných maloobchodních prodejen.

Wikilinky a kategorie