Přeskočit na obsah

Architektura počítače

Z Infopedia
Rozbalit box

Obsah boxu

Architektura počítače označuje základní návrh a uspořádání komponent počítače, které určují, jak počítač zpracovává data, komunikuje s periferiemi a vykonává instrukce. Tento pojem se používá jak v oblasti hardwaru, tak i při návrhu instrukčních sad a operačních systémů.

Základní prvky

Typická architektura počítače zahrnuje následující klíčové součásti:

Typy architektur

  • Von Neumannova architektura – nejrozšířenější typ, kde program i data sdílí stejnou paměť.
  • Harvardská architektura – odděluje paměť pro program a data, často používaná u mikrokontrolérů.
  • RISC (Reduced Instruction Set Computer) – architektura s jednoduchými instrukcemi (např. ARM).
  • CISC (Complex Instruction Set Computer) – architektura s komplexními instrukcemi (např. x86 od Intel).

Historie

Koncept počítačové architektury byl formalizován v polovině 20. století, zejména v souvislosti s rozvojem elektronických počítačů. Klíčovým mezníkem byla Von Neumannova architektura navržená kolem roku 1945.

Významným příkladem jednotné architektury napříč více modely byla řada IBM System/360, která položila základy pro standardizaci hardwaru i softwaru.

Moderní vývoj

Dnešní počítače využívají složité vícejádrové procesory, paralelní zpracování, grafické procesory (GPU), cloud computing a specializované čipy jako TPU pro umělou inteligenci. Architektura musí reagovat na požadavky výkonu, spotřeby energie, bezpečnosti i mobility.

Související články

Kategorie