Počítač
Obsah boxu
Počítač je elektronické zařízení, které slouží k automatickému zpracování dat podle přesně definovaného algoritmu. V nejširším slova smyslu je počítač výpočetní stroj, který přijímá vstupní data, zpracovává je a poskytuje výstup. Moderní počítače jsou schopny spouštět složité programy a jsou nezbytnou součástí téměř všech oblastí současné společnosti – od vědy, školství, zdravotnictví, přes průmysl, zábavu až po domácnosti.
Počítače mohou být různých typů – od superpočítačů a serverů, přes osobní počítače a notebooky, až po mobilní zařízení, vestavěné systémy nebo mikrokontroléry.
Základní části počítače
Každý počítač se skládá z hardwarové a softwarové části:
- Hardware
- procesor (CPU) – centrální výpočetní jednotka,
- operační paměť (RAM),
- pevný disk nebo SSD,
- základní deska,
- grafická karta, zvuková karta, síťová karta,
- vstupní zařízení – např. klávesnice, myš,
- výstupní zařízení – např. monitor, tiskárna.
- Software
- operační systém (např. Windows, Linux, macOS),
- aplikační software – např. webový prohlížeč, textový editor, počítačové hry,
- programovací nástroje, ovladače, služby (software).
Historie
Za první mechanické výpočetní zařízení lze považovat Abakus, později mechanický kalkulátor (např. Pascalina). V 19. století navrhl Charles Babbage analytický stroj, jehož program vytvořila Ada Lovelace – považovaná za první programátorku.
První skutečně elektronické počítače vznikly ve 40. letech 20. století (např. ENIAC, Colossus). Následoval vývoj tranzistorových a integrovaných počítačů, nástup mikroprocesorů a PC v 80. letech.
Typy počítačů
- Osobní počítač (PC) – pro domácnosti a kanceláře,
- Notebook – přenosný počítač,
- Server – výkonný počítač poskytující služby v síti,
- Superpočítač – extrémně výkonný stroj pro vědecké výpočty,
- Tablet, chytrý telefon – mobilní zařízení s výpočetní schopností,
- Vestavěný systém – např. v autech, pračkách, hračkách,
- Jednodeskový počítač – např. Raspberry Pi,
- Kvadraturní počítač (experimentální).
Funkce a využití
- Zpracování textu, výpočty, grafika,
- Internet, e-mail, sociální sítě,
- Programování, vývoj aplikací,
- Zábava – filmy, hudba, hry,
- Vědecký výzkum, simulace, modelování,
- Vzdělávání, e-learning,
- Řízení procesů, automatizace, robotika.
Viz také
- Hardware
- Software
- Operační systém
- Počítačová síť
- Výpočetní technika
- Notebook
- Server
- Superpočítač
- Osobní počítač
- Programování
- Historie výpočetní techniky
- Digitální technologie