Přeskočit na obsah

Klášter

Z Infopedia
Rozbalit box

Obsah boxu

Klášter (z německého Kloster, které pochází z latinského claustrum, což znamená "uzavřené místo") je budova nebo komplex budov, kde žije společenství mužů (mniši) nebo žen (jeptišky), kteří se zasvětili náboženskému životu podle specifických pravidel.[1] Ačkoli je termín nejčastěji spojován s křesťanstvím, podobné instituce existují i v jiných náboženstvích, například viháry v buddhismu.[2] Křesťanský klášter je nejen duchovním centrem modlitby a kontemplace, ale historicky byl také klíčovým ohniskem vzdělanosti, kultury, umění a hospodářského rozvoje.[3]

Šablona:Infobox Budova

📝 Popis a architektura

Architektura kláštera byla účelová a řídila se potřebami mnišského života. Ačkoli se podoba lišila podle řádu, doby a regionu, většina středověkých klášterů sdílela základní uspořádání soustředěné kolem tzv. klausury (uzavřené části přístupné jen členům komunity).[4]

Základní části kláštera obvykle zahrnovaly:[5]

  • Klášterní kostel (opatství): Největší a nejdůležitější stavba, centrum liturgického života. Býval orientován na východ a často byl architektonickým skvostem.
  • Křížová chodba (ambit): Čtvercový dvůr (Rajská zahrada) obklopený zastřešenou arkádovou chodbou. Spojovala nejdůležitější budovy klausury a sloužila k meditaci a procesím.
  • Kapitulní síň: Místnost, kde se denně scházela komunita (kapitula) k poradám, čtení řehole a přijímání důležitých rozhodnutí. Obvykle byla umístěna na východní straně křížové chodby.
  • Refektář: Společná jídelna mnichů. Často byla umístěna naproti kostelu, na jižní straně ambitu. Během jídla, které probíhalo v tichosti, jeden z mnichů předčítal z náboženských textů.
  • Dormitář: Společná ložnice komunity, obvykle umístěná v patře nad kapitulní síní nebo refektářem.
  • Knihovna a skriptorium: Místo pro uchovávání a opisování rukopisů. Klášterní knihovny byly po staletí hlavními strážci vědění a antické literatury.
  • Hospodářský dvůr: Vnější areál kláštera s budovami pro hospodářskou činnost, jako byly stáje, dílny, mlýn, pekárna, pivovar a ubytování pro hosty (hospic).

⏳ Historie

Počátky mnišství

Křesťanské mnišství má své kořeny ve 3. a 4. století v Egyptě a Sýrii.[6] První mniši, známí jako Pouštní otcové, odcházeli do samoty (eremos) pouště, aby vedli asketický život v modlitbě a odříkání. Zpočátku žili jako poustevníci (eremité), jako například svatý Antonín Veliký.[7]

Později se tito poustevníci začali sdružovat do volných komunit. Svatý Pachomios je považován za zakladatele cenobitského (společného) mnišství, když kolem roku 320 n. l. založil v Egyptě první organizovaný klášter s psanými pravidly pro společný život.[8] Z východu se idea společného mnišského života postupně rozšířila i do západní Evropy.

Vznik západního mnišství: Benedikt z Nursie

Zásadní postavou pro západní mnišství byl svatý Benedikt z Nursie (cca 480–547). Kolem roku 529 založil klášter na hoře Monte Cassino v Itálii, který se stal kolébkou benediktinského řádu.[9]

Pro své mnichy sepsal Řehole svatého Benedikta (Regula Benedicti).[10] Tato řehole nebyla extrémně asketická, ale kladla důraz na umírněnost, stabilitu (stabilitas loci – slib setrvat v jednom klášteře) a rovnováhu mezi duchovní a manuální činností. Její hlavní zásada byla Ora et labora (Modli se a pracuj).[11] Benediktova řehole se díky své praktičnosti a moudrosti stala základním vzorem pro téměř všechny formy západního mnišství a na staletí definovala podobu a fungování klášterů v Evropě.[12]

🏛️ Kláštery ve vrcholném středověku

Od 10. století zažívalo mnišství v Evropě dynamický rozvoj, který vedl ke vzniku nových řádů a reformních hnutí. Tyto změny reagovaly na potřeby doby a formovaly duchovní i světskou podobu středověké Evropy.

Clunyjská reforma

V 10. století upadlo mnoho klášterů do závislosti na světských pánech, což vedlo k úpadku disciplíny a morálky. Zásadní obrat přineslo založení kláštera v Cluny ve Francii v roce 910.[13] Jeho klíčovou inovací bylo, že byl vyňat z pravomoci místního biskupa i světského vládce a podřízen přímo papeži.[14] Cluny se stalo centrem obrovské sítě stovek klášterů po celé Evropě, které se řídily jeho zvyklostmi. Clunyjská reforma kladla důraz na velkolepou a slavnostní liturgii, modlitby za zemřelé a umění, což vedlo k výstavbě monumentálních románských kostelů.[15]

Cisterciáci a nová spiritualita

Jako reakce na bohatství a moc Cluny vznikl na konci 11. století cisterciácký řád. Jeho cílem byl návrat k původní přísnosti a jednoduchosti Řehole svatého Benedikta, zejména k důrazu na manuální práci.[16] Cisterciáci záměrně zakládali své kláštery v odlehlé, neobydlené krajině ("v pustině"), kterou vlastní prací kultivovali.[17] Jejich architektura byla strohá, bez zdobných prvků, aby nerozptylovala od modlitby. Nejvýznamnější osobností řádu byl svatý Bernard z Clairvaux.

Žebravé řády a život ve městech

Ve 13. století došlo k další velké změně s nástupem žebravých řádů (mendikantů). Na rozdíl od starších řádů, které žily v odloučení na venkově, mendikanti působili přímo ve městech, která v té době zažívala velký rozmach.[18] Žili v chudobě a byli závislí na almužnách od věřících. Jejich hlavním posláním bylo kázání, misijní činnost a pastorace. Dva hlavní řády byly:

  • Františkáni (Řád menších bratří): Založen svatým Františkem z Assisi, kladl důraz na absolutní chudobu, lásku k přírodě a pomoc potřebným.[19]
  • Dominikáni (Řád kazatelů): Založen svatým Dominikem, zaměřoval se na kázání a studium teologie s cílem bojovat proti herezím. Dominikáni se stali klíčovými postavami na nově vznikajících středověkých univerzitách.[20]

🗓️ Život v klášteře

Každodenní život v klášteře se řídil pevným řádem, který určovala řehole. Jeho rytmus udávalo střídání modlitby, práce a duchovního čtení.

Středobodem dne byla společná modlitba, tzv. liturgie hodin (Opus Dei – Boží dílo). Mniši se scházeli sedmkrát denně a jednou v noci v kostele ke zpěvu žalmů a společným modlitbám.[21] Tento cyklus, nazývaný také hodinky (např. matutinum, laudy, nešpory, kompletář), posvěcoval celý den.

Zbytek dne byl rozdělen mezi:

  • Práci (labora): Mohlo jít o manuální práci na polích, v zahradách, dílnách nebo o intelektuální práci ve skriptoriu či knihovně.
  • Duchovní četbu (lectio divina): Meditativní čtení Bible a spisů církevních otců.
  • Společné jídlo: Konalo se v refektáři za tichého poslechu předčítaného textu.

V klášteře panovala přísná hierarchie. V čele komunity stál opat (nebo abatyše u ženských řádů), který byl duchovním otcem a správcem kláštera.[22] Dalšími důležitými funkcemi byli například převor (zástupce opata), cellerarius (hospodář), kantor (vedl liturgický zpěv) nebo infirmář (staral se o nemocné).

✨ Význam a funkce klášterů

Kláštery byly ve středověku mnohem více než jen duchovními centry. Plnily klíčové funkce v celé společnosti:

  • Centrum vzdělanosti a kultury: Po pádu Římské říše se kláštery staly hlavními, často jedinými, strážci antického vědění.[23] V jejich skriptoriích se opisovaly a iluminovaly nejen náboženské texty, ale i díla antických autorů. Klášterní školy poskytovaly vzdělání a položily základ budoucím univerzitám. Byly také centry hudby (gregoriánský chorál) a umění.
  • Hospodářské a inovační centrum: Kláštery byly často vzorovými hospodářskými jednotkami. Mniši zaváděli nové zemědělské techniky (např. trojpolní systém), plodiny a technologie (vodní mlýny, metalurgie).[24] Zejména cisterciáci byli proslulí svou efektivní správou velkostatků (grangií).
  • Kolonizační role: Zakládáním klášterů v neobydlených oblastech přispívali mniši ke kultivaci krajiny, vysoušení bažin a šíření civilizace.
  • Sociální role: Kláštery poskytovaly útočiště poutníkům a cestujícím (hospic), staraly se o nemocné ve svých špitálech a poskytovaly almužnu chudým.[25]
  • Politický vliv: Opatové velkých klášterů byli významnými postavami, často působili jako poradci králů a knížat a podíleli se na politickém dění.

⚔️ Úpadek a reformy v novověku

Konec středověku a nástup novověku přinesly klášterům řadu výzev, které zásadně změnily jejich postavení ve společnosti.

Reformace a její dopad

Reformace v 16. století znamenala pro klášterní život v mnoha částech Evropy katastrofu.[26] Protestanti, v čele s Martinem Lutherem (který sám byl původně mnichem), odmítali mnišství jako instituci, která nemá oporu v Bibli, a kritizovali sliby chudoby, čistoty a poslušnosti.[27] V protestantských zemích (severní Německo, Skandinávie, Anglie) byly kláštery masově rušeny a jejich rozsáhlý majetek byl zabaven světskými panovníky (tzv. sekularizace). Tento krok výrazně posílil moc a finance státu, jako v případě Jindřicha VIII. v Anglii.[28]

Barokní rozkvět

V katolických zemích naopak protireformace přinesla nový rozkvět klášterního života. Staré řády prošly vnitřní reformou a vznikaly řády nové, například jezuité, kteří se zaměřovali na vzdělávání a misie.[29] Období baroka se stalo "zlatým věkem" mnoha klášterů, které se proměnily v grandiózní architektonické komplexy. Tyto velkolepé stavby měly demonstrovat sílu a sebevědomí katolické církve. V českých zemích jsou toho příkladem kláštery jako Broumov, Kuks nebo Zlatá Koruna.

Osvícenské reformy a 19. století

Éra osvícenství v 18. století přinesla další vlnu rušení klášterů. Osvícenští panovníci, jako například císař Josef II. v habsburské monarchii, považovali za užitečné pouze ty řády, které se věnovaly charitativní, vzdělávací nebo vědecké činnosti.[30] Kláštery, které se zaměřovaly pouze na kontemplaci a modlitbu ("neužitečné" řády), byly zrušeny a jejich majetek propadl státu.[31] Další vlna sekularizace proběhla v 19. století v důsledku revolucí a vzniku národních států.

🗓️ Současnost

Ve 20. století byly kláštery tvrdě postiženy totalitními režimy. V komunistických zemích, včetně Československa, byly mužské i ženské řády v 50. letech násilně zrušeny v rámci Akce K a Akce Ř, mniši a jeptišky byli internováni a klášterní budovy byly přeměněny na kasárna, sklady nebo ústavy sociální péče.[32]

Po pádu komunismu v roce 1989 byl klášterní život v mnoha zemích obnoven. Řády dostaly zpět část svého majetku a komunity se vrátily do svých klášterů. Dnes se kláštery potýkají s nedostatkem nových členů a stárnutím komunit.[33] Přesto nadále plní svou duchovní roli a mnohé se otevírají veřejnosti – nabízejí duchovní cvičení, ubytování, pořádají kulturní akce a stávají se centry klidu a meditace v uspěchané moderní době. Řada klášterů je také významnými turistickými cíli a kulturními památkami.

👶 Pro laiky

Představte si klášter jako speciální dům, kde žije skupina mužů (mnichů) nebo žen (jeptišek), kteří se rozhodli zasvětit celý svůj život Bohu. Je to něco jako duchovní posádka, která má pevně daný denní řád. Jejich hlavním mottem je "Modli se a pracuj".

Den v klášteře je rozdělený na pravidelné části. Několikrát denně se všichni scházejí v kostele ke společné modlitbě a zpěvu. Zbytek času pracují – dříve to bylo třeba na poli nebo přepisováním knih, dnes to může být péče o budovu, práce v zahradě, výroba produktů (pivo, víno, sýry) nebo vědecká činnost.

V minulosti byly kláštery neuvěřitelně důležité. Fungovaly jako dnešní školy, knihovny, nemocnice a vědecká centra dohromady. Mniši uchovávali a opisovali staré knihy, čímž zachránili spoustu vědomostí. Byli také skvělými hospodáři a učili lidi kolem, jak lépe pěstovat plodiny. Dnes jsou kláštery především místy ticha a duchovního života, kam mohou lidé přijet, aby si odpočinuli od shonu moderního světa.

Externí odkazy

Reference

  1. https://www.klastery.cz/zivot-v-klastere/
  2. https://cs.wikipedia.org/wiki/Klášter
  3. https://www.dejepis.com/ucebnice/krestanstvi-cirkev-a-kultura-ve-stredoveku/
  4. https://www.hrady.cz/slovnik/klausura
  5. https://www.klasterbroumov.cz/cs/slovnik-pojmu
  6. https://cs.wikipedia.org/wiki/Mnišství
  7. https://www.zivotopisysvatych.sk/antonin-opat/
  8. https://cs.wikipedia.org/wiki/Pachomios
  9. https://www.benediktini.cz/2016/06/17/svaty-benedikt-zivot-a-dilo/
  10. https://cs.wikipedia.org/wiki/Řehole_svatého_Benedikta
  11. https://www.iencyklopedie.cz/ora-et-labora/
  12. https://www.benediktini.cz/2016/06/17/svaty-benedikt-zivot-a-dilo/
  13. https://cs.wikipedia.org/wiki/Clunyjská_reforma
  14. https://www.dejepis.com/ucebnice/krestanstvi-cirkev-a-kultura-ve-stredoveku/
  15. https://www.dejepis.com/ucebnice/krestanstvi-cirkev-a-kultura-ve-stredoveku/
  16. https://cs.wikipedia.org/wiki/Cisterciáci
  17. https://www.dejepis.com/ucebnice/krestanstvi-cirkev-a-kultura-ve-stredoveku/
  18. https://cs.wikipedia.org/wiki/Žebravé_řády
  19. https://www.dejepis.com/ucebnice/krestanstvi-cirkev-a-kultura-ve-stredoveku/
  20. https://www.dejepis.com/ucebnice/krestanstvi-cirkev-a-kultura-ve-stredoveku/
  21. https://www.klastery.cz/zivot-v-klastere/
  22. https://cs.wikipedia.org/wiki/Opat
  23. https://www.dejepis.com/ucebnice/krestanstvi-cirkev-a-kultura-ve-stredoveku/
  24. https://techfocus.cz/veda-vesmir/2711-stredoveke-klastery-byly-centry-vzdelanosti-a-technologickych-inovaci-ktere-pomohly-nastartovat-prumyslovou-revoluci.html
  25. https://www.dejepis.com/ucebnice/krestanstvi-cirkev-a-kultura-ve-stredoveku/
  26. https://cs.wikipedia.org/wiki/Klášter#Reformace_a_novověk
  27. https://www.luther.de/cs/leben/kloster.html
  28. https://cs.wikipedia.org/wiki/Rušení_anglických_klášterů
  29. https://www.dejepis.com/ucebnice/protireformace/
  30. https://cs.wikipedia.org/wiki/Jozefínské_reformy
  31. https://www.stoplusjednicka.cz/jozefinske-reformy-kdyz-cisar-zasahoval-do-vseho
  32. https://www.ustrcr.cz/data/pdf/pro-studenty/seminarky/akce-k.pdf
  33. https://www.cirkev.cz/papez-frantisek-klastery-jsou-oazami-v-nichz-lze-znovu-objevit-krasu- lidske-bytosti_17208