Přeskočit na obsah

Eurozóna

Z Infopedia

Šablona:Infobox Měnová unie

Eurozóna je název pro uskupení členských států Evropské unie (EU), které přijaly euro jako svou společnou měnu a jediné zákonné platidlo. Tvoří tak měnovou unii. V současné době (květen 2025) má eurozóna 20 členských států EU.

Měnovou politiku v eurozóně řídí Evropská centrální banka (ECB) ve spolupráci s národními centrálními bankami členských států. Jejím hlavním cílem je udržovat cenovou stabilitu, tj. nízkou inflaci.

Historie a rozšíření

Idea hospodářské a měnové unie (HMU) se začala formovat již v 70. letech 20. století. Klíčovým krokem bylo podepsání Maastrichtské smlouvy v roce 1992, která stanovila kritéria pro přijetí jednotné měny.

Euro bylo zavedeno v bezhotovostní formě 1. ledna 1999 pro 11 zakládajících zemí: Belgii, Finsko, Francii, Irsko, Itálii, Lucembursko, Německo, Nizozemsko, Portugalsko, Rakousko a Španělsko. Fyzické bankovky a mince eura byly uvedeny do oběhu 1. ledna 2002, kdy proběhl největší přechod na jinou hotovostní měnu v historii.

Eurozóna se postupně rozšiřovala o další členské státy EU, které splnily tzv. maastrichtská kritéria.

Členské státy a data jejich vstupu

  • 1999 (zakládající členové): Belgie, Finsko, Francie, Irsko, Itálie, Lucembursko, Německo, Nizozemsko, Portugalsko, Rakousko, Španělsko
  • 2001: Řecko
  • 2007: Slovinsko
  • 2008: Kypr, Malta
  • 2009: Slovensko
  • 2011: Estonsko
  • 2014: Lotyšsko
  • 2015: Litva
  • 2023: Chorvatsko

Maastrichtská kritéria

Pro vstup do eurozóny musí kandidátské země splnit tzv. maastrichtská konvergenční kritéria, která zajišťují dostatečnou ekonomickou připravenost a stabilitu. Jedná se o čtyři hlavní oblasti:

  • Cenová stabilita: Míra inflace nesmí být o více než 1,5 procentního bodu vyšší než průměr inflace tří členských států s nejnižší inflací.
  • Zdravé a udržitelné veřejné finance:
    • Schodek veřejných financí nesmí být vyšší než 3 % HDP.
    • Veřejný dluh nesmí přesahovat 60 % HDP.
  • Stabilita směnného kurzu: Kandidátská země se musí po dobu alespoň dvou let účastnit mechanismu směnných kurzů (ERM II), aniž by došlo k výrazným odchylkám od centrálního směnného kurzu nebo k devalvaci měny vůči euru.
  • Dlouhodobé úrokové sazby: Úroveň dlouhodobých úrokových sazeb nesmí být o více než 2 procentní body vyšší než úroveň tří členských států s nejlepší cenovou stabilitou.

Mimo tato makroekonomická kritéria je vyžadována také právní konvergence, tj. slučitelnost vnitrostátních právních předpisů s evropskou legislativou týkající se HMU.

Výhody a nevýhody

Výhody

  • Eliminace kurzového rizika a transakčních nákladů: Podniky i jednotlivci v rámci eurozóny nemusí řešit kurzové výkyvy ani platit poplatky za směnu měn, což usnadňuje obchod a cestování.
  • Vyšší cenová transparentnost: Snadné porovnání cen napříč členskými státy zvyšuje konkurenci a může vést k nižším cenám pro spotřebitele.
  • Zvýšená ekonomická stabilita a růst: Eurozóna jako celek je odolnější vůči vnějším šokům a přitahuje zahraniční investice.
  • Silnější pozice v mezinárodním obchodě: Euro je druhou nejvýznamnější rezervní měnou na světě, což dává eurozóně větší vliv v globální ekonomice.

Nevýhody

  • Ztráta nezávislé měnové politiky: Členské státy se vzdávají možnosti provádět vlastní měnovou politiku (např. devalvovat měnu pro podporu exportu nebo snižovat úrokové sazby pro stimulaci ekonomiky). Měnová politika je centralizována v ECB.
  • Asymetrické šoky: Ekonomiky členských států se mohou vyvíjet různě, a jednotná měnová politika tak nemusí vždy optimálně vyhovovat všem.
  • Riziko zdražování: Existují obavy, že přijetí eura může vést k jednorázovému zdražení zboží a služeb, ačkoli oficiální studie často ukazují jen minimální dopad.

Odkazy