Přeskočit na obsah

Thyssenkrupp

Z Infopedia
Verze z 30. 9. 2025, 02:25, kterou vytvořil Filmedy (diskuse | příspěvky) (založena nová stránka s textem „{{K rozšíření}} '''Thyssenkrupp AG''' je německý nadnárodní průmyslový a technologický koncern se sídlem v Essenu. Společnost vznikla v roce 1999 fúzí dvou legendárních německých ocelářských gigantů: '''Thyssen AG''' a '''Fried. Krupp AG Hoesch-Krupp'''. Ačkoliv je firma celosvětově známá především jako jeden z největších producentů oceli, její portfolio je dnes mnohem širší a zahrnuje výrobu high-tech komponen…“)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Rozbalit box

Obsah boxu

Thyssenkrupp AG je německý nadnárodní průmyslový a technologický koncern se sídlem v Essenu. Společnost vznikla v roce 1999 fúzí dvou legendárních německých ocelářských gigantů: Thyssen AG a Fried. Krupp AG Hoesch-Krupp. Ačkoliv je firma celosvětově známá především jako jeden z největších producentů oceli, její portfolio je dnes mnohem širší a zahrnuje výrobu high-tech komponentů pro automobilový průmysl, stavbu ponorek a válečných lodí, průmyslové inženýrství a distribuci materiálů.

Historie obou zakládajících firem je hluboce spjata s industrializací Německa, jeho vzestupem, vojenskými konflikty 20. století i poválečnou obnovou.

Thyssenkrupp AG
Soubor:Thyssenkrupp logo.svg
ZakladatelAugust Thyssen (Thyssen AG)
Friedrich Krupp (Krupp AG)
Založení17. března 1999 (fúze)
SídloEssen, Německo
Klíčoví lidéMiguel Ángel López Borrego (CEO)
Obrat▲ 37,5 miliardy € (2022/23)[1]
Počet zaměstnanců98 648 (2023)[2]
Webwww.thyssenkrupp.com

⏳ Historie: Spojení dvou gigantů

Vznik Thyssenkrupp v roce 1999 byl vyvrcholením více než stoleté historie dvou nejmocnějších průmyslových dynastií v Německu.

🤝 Fúze (1999)

Proces spojení nebyl jednoduchý. Začal v roce 1997, kdy menší, ale agresivnější Krupp zahájil pokus o nepřátelské převzetí svého mnohem většího rivala Thyssen. Tento krok vyvolal masivní protesty zaměstnanců a politický odpor. Po bouřlivých jednáních se obě firmy nakonec dohodly na "fúzi rovných", aby vytvořily silnější entitu schopnou konkurovat na globalizujícím se trhu oceli a průmyslových výrobků[3]. Nově vzniklý koncern se stal pátým největším ocelářským výrobcem na světě.

🏭 Historie Thyssen AG

Společnost Thyssen založil v roce 1871 August Thyssen v Mülheim an der Ruhr. Jeho strategií byla od počátku vertikální integrace. Na rozdíl od svých konkurentů se snažil ovládat celý výrobní řetězec – od vlastních uhelných dolů a koksoven přes železnorudná pole, ocelárny a válcovny až po strojírenské závody a dopravní společnosti[4]. Tento model mu umožnil dosáhnout obrovské efektivity a růstu.

Po druhé světové válce byl koncern Thyssen, stejně jako ostatní německé průmyslové giganty, spojenci rozdělen. Postupně se však jednotlivé části opět spojily a v poválečném "hospodářském zázraku" (Wirtschaftswunder) se Thyssen AG opět stala jedním z největších německých a světových producentů oceli.

💣 Historie Fried. Krupp AG

Historie firmy Krupp je starší, slavnější a mnohem kontroverznější. Založil ji Friedrich Krupp v Essenu již v roce 1811. Skutečný vzestup však nastal pod vedením jeho syna Alfreda Kruppa, který je znám jako "Král kanónů" (der Kanonenkönig). Alfred Krupp zdokonalil výrobu ocelových odlitků a vyvinul bezešvé železniční kolo, které firmě zajistilo prosperitu. Jeho hlavním produktem se však stala ocelová děla, která dodával Prusku a později sjednocenému Německému císařství a která hrála klíčovou roli v pruských vítězných válkách[5].

Krupp a světové války

Firma Krupp se stala synonymem pro německou válečnou mašinérii v obou světových válkách. Během první světové války vyráběla slavné dalekonosné dělo "Tlustá Berta". Za druhé světové války, pod vedením Alfrieda Kruppa, byl koncern ústředním pilířem nacistického zbrojení. Vyráběl tanky (Tiger, Panzer), ponorky a dělostřelectvo. V jeho továrnách byly za otřesných podmínek využívány statisíce nuceně nasazených pracovníků (Zwangsarbeiter) a vězňů z koncentračních táborů[6].

Po válce byl Alfried Krupp v Norimberském procesu s průmyslníky odsouzen za zločiny proti lidskosti k 12 letům vězení. Po propuštění v roce 1951 však firmu znovu obnovil a přeměnil ji v diverzifikovaný průmyslový konglomerát.

🏢 Struktura koncernu a klíčové divize

Po fúzi a následných restrukturalizacích, které reagovaly na měnící se globální trhy, se Thyssenkrupp proměnil z tradičního ocelářského a strojírenského giganta v diverzifikovanou průmyslovou skupinu. Ačkoliv se v posledních letech zbavil některých svých ikonických divizí (např. výroby výtahů), jeho portfolio zůstává široké.

K červnu 2025 se činnost koncernu dělí do několika hlavních segmentů:

🏭 Steel Europe (Ocelářství)

Tato divize je historickým jádrem a stále jedním z největších pilířů koncernu. Thyssenkrupp Steel Europe je jedním z předních světových výrobců vysoce kvalitní ploché uhlíkové oceli[7].

  • Hlavní produkty: Ocelové plechy a pásy, které se používají především v automobilovém průmyslu, strojírenství, stavebnictví a výrobě domácích spotřebičů.
  • Klíčové technologie: Společnost je lídrem ve vývoji pokročilých vysokopevnostních ocelí (AHSS), které umožňují vyrábět lehčí a bezpečnější automobily. Intenzivně také investuje do dekarbonizace výroby oceli. V rámci projektu tkH2Steel plánuje nahradit tradiční vysoké pece, které spalují uhlí, moderními zařízeními na bázi přímé redukce železa (DRI) využívajícími zelený vodík[8].
  • Hlavní sídlo a výroba: Srdcem divize je obrovský integrovaný hutní komplex v Duisburgu, největší svého druhu v Evropě.

🚢 Marine Systems (Námořní systémy)

Thyssenkrupp Marine Systems (TKMS) je jednou z předních světových loděnic specializujících se na vojenská plavidla. Její produkty jsou páteří německého námořnictva a jsou exportovány do mnoha zemí světa.

  • Ponorky: TKMS je světovým lídrem v konstrukci nejaderných ponorek. Její třídy Type 212A a Type 214 jsou proslulé svým pohonem nezávislým na vzduchu (AIP) na bázi vodíkových palivových článků, který jim umožňuje operovat pod vodou po celé týdny, což je činí extrémně tichými a těžko odhalitelnými[9].
  • Fregaty a korvety: Společnost staví pokročilé hladinové lodě, jako jsou fregaty třídy F125 pro německé námořnictvo.
  • Námořní elektronika a servis: Divize také vyvíjí a dodává integrované bojové systémy, radary, sonary a poskytuje celoživotní servis a modernizaci plavidel.

⚙️ Materials Services (Distribuce materiálů)

Tato divize funguje jako globální distributor a poskytovatel služeb v oblasti surovin a materiálů. Je to v podstatě největší "železářství" na světě, které ale neprodává jednotlivé šroubky, ale tisíce tun materiálů.

  • Činnost: Skladování, zpracování (řezání, tváření) a just-in-time dodávky široké škály materiálů, včetně oceli, nerezové oceli, hliníku a plastů, pro více než 250 000 zákazníků v průmyslu a stavebnictví[10].
  • Digitalizace: Divize masivně investuje do digitálních platforem pro řízení dodavatelských řetězců a online prodej materiálů.

🚗 Automotive Technology (Automobilové technologie)

Tato divize je klíčovým dodavatelem pro světový automobilový průmysl a zaměřuje se na vysoce specializované komponenty pro motory, podvozky a karoserie.

  • Hlavní produkty: Vačkové hřídele, klikové hřídele, systémy řízení a tlumiče. Společnost je jedním z největších světových výrobců těchto komponent.
  • Inovace: Intenzivně se zaměřuje na vývoj nových řešení pro elektromobilitu, jako jsou komponenty pro elektrické motory a lehké podvozkové díly.

🏭 Industrial Components & Bearings (Průmyslové komponenty a ložiska)

Tento segment zahrnuje výrobu velkorozměrových a vysoce namáhaných komponent.

  • Velkorozměrová ložiska: Vyrábí obří otočná ložiska a věnce o průměru několika metrů, které se používají ve větrných turbínách, obřích stavebních jeřábech a těžebních strojích.
  • Výkovky: Produkuje vysoce namáhané kované díly, jako jsou klikové hřídele pro velké motory.

🏢 Multi Tracks (Ostatní segmenty)

V tomto segmentu jsou soustředěny podniky, které procházejí restrukturalizací nebo jsou určeny k prodeji. Patří sem například Uhde (inženýring a stavba chemických závodů) a Polysius (zařízení pro cementárny).

🏢 Bývalé divize

  • Elevator Technology (Výtahy): Dlouhá léta jedna z nejziskovějších a nejznámějších divizí. V roce 2020 byla prodána konsorciu investorů za více než 17 miliard eur, aby se snížil dluh koncernu[11].

⚖️ Kontroverze a moderní výzvy

Jako jeden z největších evropských průmyslových konglomerátů čelí Thyssenkrupp řadě kontroverzí a strategických výzev, které formují jeho současnost i budoucnost.

🤝 Kartelové dohody a korupce

Thyssenkrupp byl v minulosti opakovaně vyšetřován a pokutován za účast v kartelových dohodách a za korupční praktiky.

  • Výtahový kartel (2007): Evropská komise udělila rekordní pokutu téměř jedné miliardy eur čtyřem největším výrobcům výtahů, včetně Thyssenkrupp (který dostal nejvyšší díl – 480 milionů eur), za ilegální cenové dohody a rozdělování trhů v Belgii, Německu, Lucembursku a Nizozemsku[12].
  • Ocelářský kartel (2019): Společnost byla spolu s dalšími německými ocelárnami pokutována stovkami milionů eur německým antimonopolním úřadem za nezákonné dohody o cenách tlustých plechů, které trvaly několik desetiletí[13].
  • Korupční skandály: V minulosti byla firma zapletena do korupčních skandálů při prodeji ponorek do Řecka a Izraele, což vedlo k rozsáhlým vyšetřováním a poškození reputace.

📉 Ekonomické a strategické výzvy

V posledních dvou desetiletích prochází koncern složitou a bolestivou transformací.

  • Globální konkurence v ocelářství: Tradiční evropské ocelářství čelí masivnímu tlaku levnější konkurence, zejména z Číny, a také vysokým nákladům na energie a přísným ekologickým regulacím v Evropě.
  • Neúspěšné investice a zadlužení: Obrovské investice do nových oceláren v Brazílii a USA na začátku 21. století se ukázaly jako katastrofální, překročily rozpočet o miliardy eur a přivedly koncern na pokraj finančního kolapsu. To vedlo k masivnímu zadlužení a donutilo firmu k prodeji ziskových aktiv, jako byla divize výtahů, aby se zachránila[14].
  • Složitá struktura a restrukturalizace: Koncern je často kritizován za svou příliš složitou a nepružnou strukturu. Vedení se neustále snaží zjednodušit portfolio, zbavit se ztrátových divizí a zaměřit se na profitabilnější a technologicky vyspělejší segmenty.

green-transition Zelená transformace a dekarbonizace

Největší výzvou a zároveň příležitostí pro Thyssenkrupp je přechod na klimaticky neutrální výrobu.

  • Uhlíková stopa: Ocelářství je jedním z největších průmyslových producentů CO₂ na světě. Ocelárna v Duisburgu sama o sobě produkuje přibližně 2 % veškerých emisí CO₂ v Německu[15].
  • Projekt tkH2Steel: Thyssenkrupp masivně investuje, s podporou německé vlády a EU, do transformace své výroby. Cílem projektu tkH2Steel je nahradit klasické vysoké pece spalující koks moderními zařízeními na přímou redukci (DRI), která budou poháněna zeleným vodíkem. Tento krok by měl dramaticky snížit emise a učinit z firmy předního výrobce "zelené oceli". Jedná se o jeden z největších dekarbonizačních projektů v evropském průmyslu, který je však technologicky i finančně extrémně náročný.

🧐 Pro laiky

Představte si Thyssenkrupp jako obrovskou průmyslovou chobotnici, jejíž chapadla zasahují do mnoha různých odvětví.

  • Její srdce je stále v ocelářství. V německém Duisburgu má největší ocelárnu v Evropě, která chrlí ocel pro auta, pračky a mrakodrapy. Dnes se snaží tuto ocelárnu předělat z "černého" obra spalujícího uhlí na "zeleného" hrdinu, který bude vyrábět ocel pomocí vodíku.
  • Jedno chapadlo staví neviditelné ponorky. Divize Marine Systems je světová špička ve výrobě nejaderných ponorek, které jsou tak tiché, že je téměř nemožné je odhalit.
  • Další chapadlo funguje jako obří "železářství" pro celý svět, které dodává tisíce tun oceli a hliníku továrnám přesně na čas.
  • Jiná chapadla zase vyrábějí klíčové díly pro auta (jako jsou motory a systémy řízení) nebo obrovská ložiska, díky kterým se mohou otáčet lopatky větrných elektráren.

Historie firmy je však temná. Její předchůdce, firma Krupp, byla po desetiletí hlavním výrobcem zbraní pro německé armády v obou světových válkách a zneužívala práci vězňů z koncentračních táborů. Dnešní Thyssenkrupp je tak symbolem německého průmyslu se vším všudy: s jeho inženýrskou genialitou, obrovskou silou, ale i s těžkým historickým břemenem a neustálým bojem o přizpůsobení se novému, zelenějšímu světu.

Reference