Přeskočit na obsah

STEM

Z Infopedia
Verze z 15. 9. 2025, 00:21, kterou vytvořil Filmedy (diskuse | příspěvky) (založena nová stránka s textem „{{K rozšíření}} {{Možná hledáte|STEM (agentura)}} '''STEM''' je akronym z anglických slov '''S'''cience ('''V'''ěda), '''T'''echnology ('''T'''echnologie), '''E'''ngineering ('''I'''nženýrství) a '''M'''athematics ('''M'''atematika). Jedná se o koncepci ve vzdělávání, která klade důraz na propojení těchto čtyř oborů a jejich aplikaci při řešení problémů z reálného světa<ref>[https://www.jeduedu.cz/blog/co-je-s…“)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Rozbalit box

Obsah boxu

Šablona:Možná hledáte

STEM je akronym z anglických slov Science (Věda), Technology (Technologie), Engineering (Inženýrství) a Mathematics (Matematika). Jedná se o koncepci ve vzdělávání, která klade důraz na propojení těchto čtyř oborů a jejich aplikaci při řešení problémů z reálného světa[1][2]. Tento přístup nahrazuje tradiční oddělenou výuku jednotlivých předmětů a podporuje kritické myšlení, kreativitu, týmovou spolupráci a schopnost řešit komplexní úlohy[3][4].

-
colspan="2" style="text-align: center; font-size: 125%; font-weight: bold; background: #ccccff; padding: 5px;"

-

colspan="2" style="text-align: center; padding: 5px;"

-

colspan="2" style="text-align: center; background: #ccccff; font-weight: bold; padding: 5px;"



-

style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"

-

colspan="2" style="text-align: center; background: #ccccff; font-weight: bold; padding: 5px;"

-

style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"

-

style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"

-

style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"

-

style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"

-

style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"

-

colspan="2" style="text-align: center; background: #ccccff; font-weight: bold; padding: 5px;"

-

style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"

-

style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"

-

style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"

-

style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"

-

style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"

-

colspan="2" style="text-align: center; background: #ccccff; font-weight: bold; padding: 5px;"

-

style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"

-

style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"

-

style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"

-

style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"

-

style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"

-

colspan="2" style="text-align: center; background: #ccccff; font-weight: bold; padding: 5px;"

-

style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"

-

style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"

-

style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"

-

style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"

-

style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"

-

colspan="2" style="text-align: center; background: #ccccff; font-weight: bold; padding: 5px;"

-

style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"

-

style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"

-

style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"

-

style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"

-

style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"

⏳ Historie

Koncept STEM vznikl v USA v 90. letech 20. století jako reakce na rostoucí potřebu kvalifikovaných odborníků v technických a přírodovědných oborech[5]. Cílem bylo zvýšit zájem studentů o tyto obory, které jsou klíčové pro ekonomický růst a konkurenceschopnost země[6]. Samotný akronym STEM poprvé použila v roce 2001 americká bioložka Judith A. Ramaley z americké Národní vědecká nadace (NSF)[7][8]. Nahradila jím dříve používanou zkratku SMET[9]. Od té doby se koncept rozšířil do mnoha dalších zemí včetně Evropy[10].

✨ Význam

Vzdělávání v oblasti STEM je považováno za klíčové pro budoucnost, protože připravuje studenty na profese, které jsou stále žádanější na trhu práce[11]. Absolventi těchto oborů se podílejí na řešení globálních výzev, jako jsou klimatická změna, zdravotní péče, energetika nebo kybernetická bezpečnost[12]. Důraz na STEM také podporuje inovace a ekonomický rozvoj, což může vést ke ztrátě konkurenceschopnosti zemí, které tuto oblast zanedbávají[13]. Poptávka po pracovnících z oborů STEM v EU měla podle odhadů mezi lety 2015 a 2025 vzrůst o 9 %[14].

🔄 Varianty a rozšíření

Základní koncept STEM byl postupem času rozšířen o další oblasti, aby lépe reflektoval potřeby moderního světa.

STEAM

Nejznámější variantou je STEAM, kde přidané písmeno A (Arts) reprezentuje umění[15]. Tento koncept integruje do technického vzdělávání i kreativní a humanitní prvky, jako je design, humanitní vědy, hudba nebo umění komunikace a prezentace[16][17]. Zastánci STEAM argumentují, že propojení analytického a kreativního myšlení je klíčové pro skutečné inovace, jak dokazoval již Leonardo da Vinci[18].

Další varianty

  • STREAM: Písmeno R může znamenat Reading (čtení) nebo wRiting (psaní), což zdůrazňuje význam jazykových a komunikačních dovedností[19].
  • STEMM: Přidává M jako Medicine (medicína).
  • STEAMIE: Rozšíření o Including Everyone (zahrnutí všech), což klade důraz na inkluzivní přístup ke vzdělávání[20].

⚔️ Kritika a kontroverze

Ačkoliv je koncept STEM všeobecně podporován, čelí i kritice.

Nedostatečné zastoupení žen

Jedním z největších problémů je nízké zastoupení žen v oborech STEM. Ačkoliv se situace pomalu zlepšuje, ženy stále tvoří menšinu studentů i pracovníků v těchto odvětvích[21]. Například v České republice tvoří ženy pouze 15 % studentů informačních technologií, což je pod průměrem EU (cca 20 %)[22]. Celosvětově tvořily ženy v roce 2024 jen asi 28 % pracovní síly v oborech STEM[23].

Přílišný důraz na techniku

Někteří kritici se obávají, že jednostranné zaměření na STEM může vést k podceňování humanitních a společenských věd. Argumentují, že pro komplexní rozvoj osobnosti i společnosti je nutný vyvážený přístup, který zahrnuje jak technické, tak humanitní vzdělání. Právě na tuto kritiku reaguje rozšíření konceptu na STEAM[24].

🤔 Pro laiky

Představte si, že stavíte složitý model z Lega, například auto na dálkové ovládání.

  • Věda (Science) vám pomůže pochopit, proč se kola točí a jak funguje tření. Zkoumáte, proč auto jede rychleji na hladkém povrchu než na koberci.
  • Technologie (Technology) je to dálkové ovládání a motorek. Jsou to nástroje a systémy, které používáte, aby auto něco dělalo.
  • Inženýrství (Engineering) je samotný proces navrhování a stavění. Přemýšlíte, jak poskládat kostičky, aby bylo auto pevné, vyvážené a aby se nerozpadlo v první zatáčce.
  • Matematika (Mathematics) vám pomůže spočítat, kolik koleček potřebujete, jak dlouhé mají být osy nebo v jakém úhlu musíte postavit spoiler, aby dobře fungoval.

STEM vzdělávání vás učí nepoužívat tyto dovednosti odděleně, ale všechny dohromady, abyste postavili co nejlepší a nejfunkčnější auto. Místo čtyř různých školních předmětů máte jeden projekt, na kterém si vše prakticky vyzkoušíte.

Reference

  1. Co je STEM? - JeduEdu.cz
  2. Co to je stem vzdělávání? - STEM hravě a zábavně
  3. Co je STEM? - JeduEdu.cz
  4. STEM vzdělávání ve školách: Jak podporovat vědecké talenty už od dětství - Praha školská
  5. Koncept STEM, Národní pedagogický institut České republiky (dříve Národní ústav pro vzdělávání)
  6. Koncept STEM, Národní pedagogický institut České republiky (dříve Národní ústav pro vzdělávání)
  7. Co je STEM? - JeduEdu.cz
  8. Co je to STEM? - Blog Škola.sk
  9. Co je to STEM? - Blog Škola.sk
  10. Co je STEM? - JeduEdu.cz
  11. Dědictví Černobylu: Havárie, která jednou provždy změnila svět - Stoplusjednicka.cz
  12. STEM vzdělávání ve školách: Jak podporovat vědecké talenty už od dětství - Praha školská
  13. Co je STEM? - JeduEdu.cz
  14. Co je STEM? - JeduEdu.cz
  15. STEM vs. STEAM - JeduEdu.cz
  16. STEM vs. STEAM - JeduEdu.cz
  17. Seznámení s koncepty STEM a STEAM - Akademie mladých vědců, z. s.
  18. Vzdělávání ve 21. století. Jaký je rozdíl mezi STEM a STEAM obory? | Česká spořitelna
  19. Koncept STEM, Národní pedagogický institut České republiky (dříve Národní ústav pro vzdělávání)
  20. Co to je stem vzdělávání? - STEM hravě a zábavně
  21. Účast žen v oborech STEM: studium a profesní kariéra - European Education Area
  22. Data: zastoupení žen v technických oborech a nezaměstnanost absolventů - Aktuálně.cz
  23. Global STEM Workplace - Society of Women Engineers - SWE
  24. Vzdělávání ve 21. století. Jaký je rozdíl mezi STEM a STEAM obory? | Česká spořitelna