STEM
Obsah boxu
STEM je akronym z anglických slov Science (Věda), Technology (Technologie), Engineering (Inženýrství) a Mathematics (Matematika). Jedná se o koncepci ve vzdělávání, která klade důraz na propojení těchto čtyř oborů a jejich aplikaci při řešení problémů z reálného světa[1][2]. Tento přístup nahrazuje tradiční oddělenou výuku jednotlivých předmětů a podporuje kritické myšlení, kreativitu, týmovou spolupráci a schopnost řešit komplexní úlohy[3][4].
-| colspan="2" style="text-align: center; font-size: 125%; font-weight: bold; background: #ccccff; padding: 5px;"
- |
colspan="2" style="text-align: center; padding: 5px;"
- |
colspan="2" style="text-align: center; background: #ccccff; font-weight: bold; padding: 5px;"
|
style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"
- |
colspan="2" style="text-align: center; background: #ccccff; font-weight: bold; padding: 5px;"
- |
style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"
- |
style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"
- |
style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"
- |
style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"
- |
style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"
- |
colspan="2" style="text-align: center; background: #ccccff; font-weight: bold; padding: 5px;"
- |
style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"
- |
style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"
- |
style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"
- |
style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"
- |
style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"
- |
colspan="2" style="text-align: center; background: #ccccff; font-weight: bold; padding: 5px;"
- |
style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"
- |
style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"
- |
style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"
- |
style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"
- |
style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"
- |
colspan="2" style="text-align: center; background: #ccccff; font-weight: bold; padding: 5px;"
- |
style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"
- |
style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"
- |
style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"
- |
style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"
- |
style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"
- |
colspan="2" style="text-align: center; background: #ccccff; font-weight: bold; padding: 5px;"
- |
style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"
- |
style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"
- |
style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"
- |
style="background: #e6e6ff; padding: 3px;"
- |
style="background: #e6e6ff; padding: 3px;" |
|---|
⏳ Historie
Koncept STEM vznikl v USA v 90. letech 20. století jako reakce na rostoucí potřebu kvalifikovaných odborníků v technických a přírodovědných oborech[5]. Cílem bylo zvýšit zájem studentů o tyto obory, které jsou klíčové pro ekonomický růst a konkurenceschopnost země[6]. Samotný akronym STEM poprvé použila v roce 2001 americká bioložka Judith A. Ramaley z americké Národní vědecká nadace (NSF)[7][8]. Nahradila jím dříve používanou zkratku SMET[9]. Od té doby se koncept rozšířil do mnoha dalších zemí včetně Evropy[10].
✨ Význam
Vzdělávání v oblasti STEM je považováno za klíčové pro budoucnost, protože připravuje studenty na profese, které jsou stále žádanější na trhu práce[11]. Absolventi těchto oborů se podílejí na řešení globálních výzev, jako jsou klimatická změna, zdravotní péče, energetika nebo kybernetická bezpečnost[12]. Důraz na STEM také podporuje inovace a ekonomický rozvoj, což může vést ke ztrátě konkurenceschopnosti zemí, které tuto oblast zanedbávají[13]. Poptávka po pracovnících z oborů STEM v EU měla podle odhadů mezi lety 2015 a 2025 vzrůst o 9 %[14].
🔄 Varianty a rozšíření
Základní koncept STEM byl postupem času rozšířen o další oblasti, aby lépe reflektoval potřeby moderního světa.
STEAM
Nejznámější variantou je STEAM, kde přidané písmeno A (Arts) reprezentuje umění[15]. Tento koncept integruje do technického vzdělávání i kreativní a humanitní prvky, jako je design, humanitní vědy, hudba nebo umění komunikace a prezentace[16][17]. Zastánci STEAM argumentují, že propojení analytického a kreativního myšlení je klíčové pro skutečné inovace, jak dokazoval již Leonardo da Vinci[18].
Další varianty
- STREAM: Písmeno R může znamenat Reading (čtení) nebo wRiting (psaní), což zdůrazňuje význam jazykových a komunikačních dovedností[19].
- STEMM: Přidává M jako Medicine (medicína).
- STEAMIE: Rozšíření o Including Everyone (zahrnutí všech), což klade důraz na inkluzivní přístup ke vzdělávání[20].
⚔️ Kritika a kontroverze
Ačkoliv je koncept STEM všeobecně podporován, čelí i kritice.
Nedostatečné zastoupení žen
Jedním z největších problémů je nízké zastoupení žen v oborech STEM. Ačkoliv se situace pomalu zlepšuje, ženy stále tvoří menšinu studentů i pracovníků v těchto odvětvích[21]. Například v České republice tvoří ženy pouze 15 % studentů informačních technologií, což je pod průměrem EU (cca 20 %)[22]. Celosvětově tvořily ženy v roce 2024 jen asi 28 % pracovní síly v oborech STEM[23].
Přílišný důraz na techniku
Někteří kritici se obávají, že jednostranné zaměření na STEM může vést k podceňování humanitních a společenských věd. Argumentují, že pro komplexní rozvoj osobnosti i společnosti je nutný vyvážený přístup, který zahrnuje jak technické, tak humanitní vzdělání. Právě na tuto kritiku reaguje rozšíření konceptu na STEAM[24].
🤔 Pro laiky
Představte si, že stavíte složitý model z Lega, například auto na dálkové ovládání.
- Věda (Science) vám pomůže pochopit, proč se kola točí a jak funguje tření. Zkoumáte, proč auto jede rychleji na hladkém povrchu než na koberci.
- Technologie (Technology) je to dálkové ovládání a motorek. Jsou to nástroje a systémy, které používáte, aby auto něco dělalo.
- Inženýrství (Engineering) je samotný proces navrhování a stavění. Přemýšlíte, jak poskládat kostičky, aby bylo auto pevné, vyvážené a aby se nerozpadlo v první zatáčce.
- Matematika (Mathematics) vám pomůže spočítat, kolik koleček potřebujete, jak dlouhé mají být osy nebo v jakém úhlu musíte postavit spoiler, aby dobře fungoval.
STEM vzdělávání vás učí nepoužívat tyto dovednosti odděleně, ale všechny dohromady, abyste postavili co nejlepší a nejfunkčnější auto. Místo čtyř různých školních předmětů máte jeden projekt, na kterém si vše prakticky vyzkoušíte.
Reference
- ↑ Co je STEM? - JeduEdu.cz
- ↑ Co to je stem vzdělávání? - STEM hravě a zábavně
- ↑ Co je STEM? - JeduEdu.cz
- ↑ STEM vzdělávání ve školách: Jak podporovat vědecké talenty už od dětství - Praha školská
- ↑ Koncept STEM, Národní pedagogický institut České republiky (dříve Národní ústav pro vzdělávání)
- ↑ Koncept STEM, Národní pedagogický institut České republiky (dříve Národní ústav pro vzdělávání)
- ↑ Co je STEM? - JeduEdu.cz
- ↑ Co je to STEM? - Blog Škola.sk
- ↑ Co je to STEM? - Blog Škola.sk
- ↑ Co je STEM? - JeduEdu.cz
- ↑ Dědictví Černobylu: Havárie, která jednou provždy změnila svět - Stoplusjednicka.cz
- ↑ STEM vzdělávání ve školách: Jak podporovat vědecké talenty už od dětství - Praha školská
- ↑ Co je STEM? - JeduEdu.cz
- ↑ Co je STEM? - JeduEdu.cz
- ↑ STEM vs. STEAM - JeduEdu.cz
- ↑ STEM vs. STEAM - JeduEdu.cz
- ↑ Seznámení s koncepty STEM a STEAM - Akademie mladých vědců, z. s.
- ↑ Vzdělávání ve 21. století. Jaký je rozdíl mezi STEM a STEAM obory? | Česká spořitelna
- ↑ Koncept STEM, Národní pedagogický institut České republiky (dříve Národní ústav pro vzdělávání)
- ↑ Co to je stem vzdělávání? - STEM hravě a zábavně
- ↑ Účast žen v oborech STEM: studium a profesní kariéra - European Education Area
- ↑ Data: zastoupení žen v technických oborech a nezaměstnanost absolventů - Aktuálně.cz
- ↑ Global STEM Workplace - Society of Women Engineers - SWE
- ↑ Vzdělávání ve 21. století. Jaký je rozdíl mezi STEM a STEAM obory? | Česká spořitelna