Přeskočit na obsah

Scuderia Ferrari

Z Infopedia
Verze z 12. 8. 2025, 00:33, kterou vytvořil Filmedy (diskuse | příspěvky) (založena nová stránka s textem „{{K rozšíření}} '''Scuderia Ferrari''' (vyslovováno [skudeˈriːa ferˈraːri]), oficiálně v současnosti '''Scuderia Ferrari HP''', je závodní divize luxusního italského výrobce automobilů Ferrari. Ačkoli se účastní různých motoristických soutěží, je známá především svým působením v Formuli 1. Jedná se o nejstarší a nejúspěšnější tým v historii šampionátu, který se účastní od jeho samo…“)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Rozbalit box

Obsah boxu

Scuderia Ferrari (vyslovováno [skudeˈriːa ferˈraːri]), oficiálně v současnosti Scuderia Ferrari HP, je závodní divize luxusního italského výrobce automobilů Ferrari. Ačkoli se účastní různých motoristických soutěží, je známá především svým působením v Formuli 1. Jedná se o nejstarší a nejúspěšnější tým v historii šampionátu, který se účastní od jeho samotného vzniku v roce 1950[1]. Tým je proslulý svou vášnivou fanouškovskou základnou, známou jako Tifosi, a svou ikonickou červenou barvou, Rosso Corsa[2].

Šablona:Infobox Tým Formule 1

⏳ Historie

Scuderii (v překladu "stáj") založil Enzo Ferrari v roce 1929 jako soukromý závodní tým, který připravoval vozy pro jezdce automobilky Alfa Romeo[3]. Teprve po druhé světové válce, v roce 1947, začal Enzo Ferrari stavět vozy pod svým vlastním jménem.

🏆 Počátky v F1 a první tituly (50. léta)

Scuderia Ferrari je jediným týmem, který se zúčastnil všech sezón mistrovství světa Formule 1 od jejího počátku v roce 1950[4]. První vítězství v Grand Prix přišlo v roce 1951 na Silverstonu díky Josému Froilánu Gonzálezovi. V letech 1952 a 1953 tým absolutně dominoval s legendárním Albertem Ascarim, který získal první dva jezdecké tituly pro Ferrari[5].

🇦🇹 Éra Nikiho Laudy (70. léta)

Po hubenějších letech přišel zlom v polovině 70. let s příchodem mladého a metodického Rakušana Nikiho Laudy. Pod vedením Lucy di Montezemola získal Lauda pro Ferrari tituly v letech 1975 a 1977. Tato éra je také poznamenána Laudovou téměř smrtelnou nehodou na Nürburgringu v roce 1976 a jeho neuvěřitelným návratem za pouhých šest týdnů[6].

🇩🇪 Dominance s Michaelem Schumacherem (1996–2006)

Nejúspěšnější období v historii týmu nastalo na přelomu tisíciletí. V roce 1996 přišel do týmu dvojnásobný mistr světa Michael Schumacher. Spolu s šéfem týmu Jeanem Todtem, technickým ředitelem Rossem Brawnem a šéfdesignérem Rorym Byrnem vytvořili "tým snů", který Formuli 1 zcela ovládl.

  • V letech 2000 až 2004 získal Michael Schumacher pět jezdeckých titulů v řadě.
  • Tým získal šest po sobě jdoucích konstruktérských titulů (1999–2004)[7].

Tato éra definovala Ferrari jako symbol absolutní dominance.

🇫🇮 Poslední tituly a dlouhé čekání (2007–současnost)

Poslední jezdecký titul pro Ferrari získal v roce 2007 Fin Kimi Räikkönen, když v dramatickém finále sezóny o jediný bod porazil dvojici z McLarenu, Lewise Hamiltona a Fernanda Alonsa[8]. O rok později, v roce 2008, získal tým svůj dosud poslední Pohár konstruktérů. Od té doby Ferrari na další titul čeká, přestože měl ve svých řadách mistry světa jako Fernando Alonso a Sebastian Vettel, kteří několikrát skončili na druhém místě.

🇮🇹 Srdce Itálie a Tifosi

Ferrari není jen závodní tým; je to národní symbol Itálie a náboženství pro své fanoušky. Fanouškovská základna, známá jako Tifosi, je proslulá svou vášní a bezmeznou oddaností. Na domácí Grand Prix Itálie v Monze se tribuny pravidelně zaplní "mořem červené" a vytvářejí jednu z nejikoničtějších atmosfér v celém sportu[9].

✨ Symboly a identita

Rosso Corsa

Ikonická červená barva, známá jako Rosso Corsa (závodní červená), byla původně národní závodní barvou Itálie přidělenou Mezinárodní automobilovou federací (FIA) na počátku 20. století. Přestože dnes týmy mohou používat jakoukoliv barvu, Ferrari si svou červenou ponechalo jako symbol identity[10].

Cavallino Rampante

Logo vzpínajícího se koně (Cavallino Rampante) má původ u italského stíhacího esa z první světové války, hraběte Francesca Baraccy, který ho měl namalované na svém letadle. Po jeho smrti se Enzo Ferrari setkal s jeho matkou, která mu navrhla, aby symbol použil na svých vozech pro štěstí. Ferrari přidal žluté pozadí, které symbolizuje jeho rodné město Modena[11].

🇬🇧 Příchod Lewise Hamiltona

Na začátku roku 2024 Scuderia Ferrari šokovala celý sportovní svět oznámením, že od sezóny 2025 se k týmu připojí sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton[12]. Tento přestup je považován za jeden z největších v historii Formule 1. Hamilton vytvoří jezdeckou dvojici s Charlesem Leclercem a jeho úkolem bude ukončit dlouhé čekání Ferrari na mistrovský titul.

Pro laiky

Představte si Ferrari ve Formuli 1 jako Manchester United ve fotbale nebo New York Yankees v baseballu. Je to ten nejstarší, nejslavnější a historicky nejúspěšnější tým ze všech. Má miliony fanoušků po celém světě (říká se jim Tifosi), kteří svůj tým bezmezně milují, i když se mu zrovna nedaří.

Jejich poznávacím znamením je jasně červená barva. Každý ví, že "ten červený vůz" je Ferrari. Pro Italy je to národní poklad. I když na další titul mistra světa čekají už dlouho, jejich sláva a prestiž jsou tak obrovské, že pro ně chce jezdit každý pilot. Je to zkrátka legenda, která definuje celý sport.

Reference