Přeskočit na obsah

Marvin Gaye

Z Infopedia
Verze z 21. 11. 2025, 02:19, kterou vytvořil Filmedy (diskuse | příspěvky) (založena nová stránka s textem „{{K rozšíření}} {{Infobox Hudební umělec | jméno = Marvin Gaye | obrázek = Marvin Gaye 1973.jpg | popisek = Marvin Gaye během vystoupení v roce 1973 | rodné jméno = Marvin Pentz Gay Jr. | datum narození = 2. dubna 1939 | místo narození = Washington, D.C., USA | datum úmrtí = 1. dubna 1984 (44 let) | místo úmrtí = Los Angeles, Kalifornie, USA | příčina úmrtí = Zastřelení (zavražděn otcem) | žánr = S…“)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Rozbalit box

Obsah boxu

Šablona:Infobox Hudební umělec

Marvin Gaye (vlastním jménem Marvin Pentz Gay Jr.; 2. dubna 1939 Washington, D.C. – 1. dubna 1984 Los Angeles) byl americký zpěvák, skladatel a hudební producent, který zásadním způsobem formoval zvuk vydavatelství Motown v 60. letech a následně změnil tvář černošské hudby v 70. letech.

Jeho umělecký vývoj od uhlazeného interpreta R&B hitů k sociálně uvědomělému vizionáři (album What's Going On) a později k ikoně smyslnosti (Let's Get It On) z něj činí jednu z nejkomplexnějších postav hudební historie. Jeho život skončil tragicky, když ho den před jeho 45. narozeninami zastřelil jeho vlastní otec. V roce 2025 je jeho vliv slyšitelný v celém žánru neo-soul a moderním R&B.

⛪ Dětství ve stínu krutosti

Marvin se narodil ve Washingtonu D.C. do rodiny kazatele církve House of God, Marvina Gaye Sr.

  • Otec tyran: Jeho otec byl přísný, násilnický a nábožensky fanatický muž, který své děti fyzicky týral za sebemenší prohřešek. Marvin později prohlásil, že kdyby nebylo hudby, pravděpodobně by spáchal sebevraždu, jen aby unikl otcově bití.
  • Hudba jako únik: Marvin začal zpívat v kostele ve třech letech. Hudba byla jediným místem, kde nacházel mír. Naučil se hrát na klavír a bicí, což mu dalo únik z reality chudoby a domácího násilí.
  • Změna jména: Původní příjmení bylo "Gay". Marvin si na začátku kariéry přidal "e" na "Gaye". Důvody byly dva: aby se distancoval od svého otce a aby umlčel narážky na svou sexualitu (a také jako pocta svému idolu Samu Cookeovi, který udělal to samé s příjmením Cook).

🤴 Princ Motownu (60. léta)

V roce 1960 se jeho cesty zkřížily s Berrym Gordym, zakladatelem legendárního vydavatelství Motown.

  • Bubeník a zpěvák: Zpočátku pracoval jako studiový bubeník pro hvězdy jako Stevie Wonder nebo The Supremes. Gordy však rozpoznal jeho sametový hlas (tenor s rozsahem tří oktáv) a udělal z něj sólovou hvězdu.
  • Hity: V 60. letech produkoval řadu hitů jako How Sweet It Is (To Be Loved By You) nebo I Heard It Through the Grapevine (jeho největší komerční úspěch v Motownu).
  • Vzpurný princ: Ačkoliv byl hvězdou, Marvin nebyl šťastný. Nenáviděl "tovární" systém Motownu, kde umělci museli zpívat to, co jim bylo přikázáno, nosit obleky a usmívat se. Chtěl být respektovaným croonerem jako Frank Sinatra, ne loutkou pro teenagery.

Osudové duety a tragédie

Velkou část jeho úspěchu tvořily duety se zpěvačkou Tammi Terrell. Písně jako Ain't No Mountain High Enough se staly klasikou.

  • Kolaps: V roce 1967 Tammi Terrell zkolabovala přímo v Marvinově náručí během koncertu. Byla jí diagnostikována rakovina mozku.
  • Deprese: Její smrt v roce 1970 Marvina hluboce zasáhla. Upadl do těžkých depresí, přestal vystupovat a dokonce se pokusil o sebevraždu. Cítil, že hudba, kterou dělá, je povrchní a bezvýznamná v kontextu utrpení světa. Tento zlom vedl k jeho umělecké revoluci.

✊ Revoluce: What's Going On (1971)

Po smrti Tammi Terrell se Marvin rozhodl, že už nebude jen „továrnou na hity“. Chtěl zpívat o tom, co viděl kolem sebe: policejní brutalitu, válku ve Vietnamu (kde sloužil jeho bratr Frankie) a ekologickou krizi.

  • Vzpoura proti Motownu: Když přinesl píseň What's Going On šéfovi Berrymu Gordymu, ten ji odmítl vydat. Označil ji za „nejhorší věc, co kdy slyšel“ a tvrdil, že je příliš politická a jazzová pro popové rádio.
  • Ultimátum: Marvin vyhlásil stávku. Řekl: „Buď to vydáte, nebo už pro Motown nikdy nic nenahraju.“ Gordy nakonec ustoupil a singl vydal bez propagace. Píseň se stala okamžitým hitem.
  • První konceptuální album: Následné album What's Going On je považováno za mistrovské dílo. Bylo to poprvé, kdy měl umělec Motownu plnou kreativní kontrolu. Písně do sebe plynule přecházely (suita) a texty o ekologii (Mercy Mercy Me) či chudobě (Inner City Blues) jsou děsivě aktuální i v roce 2025.

🔥 Od protestu k vášni: Let's Get It On (1973)

Po společenském komentáři udělal Marvin prudký obrat o 180 stupňů. Rozhodl se prozkoumat téma lidské sexuality a intimity.

  • Sex symbol: Album Let's Get It On z něj udělalo absolutní sexuální ikonu. Titulní píseň se stala hymnou ložnic po celém světě.
  • Duchovno a sex: Marvin tvrdil, že mezi sexem a spiritualitou není rozpor. Věřil, že sex je formou léčení a spojení s Bohem.
  • Živá vystoupení: Jeho koncerty se změnily. Působil uvolněněji, často si rozepínal košili a flirtoval s publikem, což vyvolávalo hysterii fanynek.

💔 Here, My Dear: Rozvod jako umění

V polovině 70. let se jeho manželství s Annou Gordy (sestrou Berryho Gordyho, o 17 let starší než Marvin) rozpadlo. Rozvodové řízení bylo brutální.

  • Album za alimenty: Marvin neměl peníze na vyplacení alimentů, protože většinu utratil za drogy a luxusní život. Soudce proto vynesl bezprecedentní rozsudek: Marvin musí nahrát nové album a veškerý zisk z něj připadne Anně jako vyrovnání.
  • Pomsta na vinylu: Marvin původně plánoval nahrát podprůměrnou desku, aby Anna nic nedostala. Nakonec však do alba Here, My Dear (1978) vložil veškerou svou bolest, hněv a frustraci z manželství. Texty detailně popisují hádky a soudní spory. Anna zvažovala žalobu za narušení soukromí, ale hudba se jí nakonec líbila. Dnes je album považováno za kultovní klasiku pro svou syrovou upřímnost.

📉 Pád na dno: Útěk do Evropy

Konec 70. let byl pro Marvina zničující.

  • Závislost: Jeho závislost na kokainu se vymkla kontrole. Trpěl paranoiou, že ho někdo chce zabít, a začal s sebou nosit zbraně a nosit neprůstřelnou vestu.
  • Dluhy: Dlužil miliony dolarů na daních (IRS). Aby se vyhnul vězení, utekl v roce 1981 do Evropy.
  • Ostende: Nakonec se usadil v belgickém pobřežním městě Ostende. Zde, daleko od dealerů a tlaku showbyznysu, se pokoušel očistit, běhal po pláži a znovu našel chuť do hudby. Právě v Belgii vznikl nápad na jeho poslední velký hit.

❤️‍🩹 Sexual Healing: Poslední triumf (1982)

Pobyt v Belgii Marvinovi prospěl. Získal novou energii a především se mu podařilo vyvázat se ze smlouvy s Motownem. Podepsal kontrakt s vydavatelstvím **Columbia Records**.

  • Midnight Love: Album, které v Belgii nahrál, znamenalo radikální změnu zvuku. Marvin začal používat syntezátory a bicí automaty (TR-808), čímž předběhl dobu a ovlivnil zvuk 80. let.
  • Sexual Healing: Titulní singl se stal globálním megahitem. Byla to píseň o uzdravení skrze sex a lásku, inspirovaná jeho pobytem v Evropě.
  • Grammy: Píseň mu vynesla jeho první dvě ceny Grammy. Zdálo se, že Marvin je zpět na vrcholu.
  • Prokleté turné: Návrat do USA na turné Sexual Healing Tour (1983) byl však katastrofou. Marvin se vrátil ke kokainu. Jeho paranoia dosáhla takového stupně, že na pódium nastupoval v neprůstřelné vestě a kolem sebe měl ozbrojenou ochranku, protože věřil, že na něj někdo chystá atentát.

🏠 Návrat do domu hrůzy

Po skončení turné byl Marvin fyzicky i psychicky na dně. Místo aby se léčil, udělal osudové rozhodnutí: nastěhoval se zpět ke svým rodičům do velkého domu v Los Angeles (čtvrť Crenshaw), který jim kdysi koupil.

  • Toxická atmosféra: Dům byl plný napětí. Otec, Marvin Gay Sr., byl alkoholik a syna nenáviděl – žárlil na jeho úspěch a peníze. Marvin Jr. byl zase pod vlivem drog, depresivní a často otce provokoval.
  • Osudný dárek: Na Vánoce 1983 dal Marvin svému otci dárek na ochranu domu před zloději – revolver ráže .38 značky Smith & Wesson. Byla to zbraň, která ho o čtyři měsíce později zabila.

🔫 Smrtící hádka (1. dubna 1984)

Tragédie se odehrála den před Marvinovými 45. narozeninami.

  • Záminka: Hádka začala banálně – kvůli ztracenému dopisu od pojišťovny, který otec nemohl najít. Otec začal křičet na matku Albertu.
  • Konfrontace: Marvin se matky zastal. Fyzicky otce napadl, povalil ho na zem a kopal do něj. Matka později vypověděla, že Marvin byl v tu chvíli mimo sebe.
  • Výstřel: Otec odešel do své ložnice, vzal darovaný revolver, vrátil se do pokoje a bez varování střelil syna přímo do srdce. Poté k němu přistoupil a střelil ho podruhé do ramene, z bezprostřední blízkosti.
  • Konec: Marvin Gaye byl převezen do nemocnice California Hospital Medical Center, kde byl ve 13:01 prohlášen za mrtvého.
  • Poslední slova: Podle jeho bratra Frankieho, který ho držel v náručí, Marvin zašeptal: „Dostal jsem, co jsem chtěl... Nemohl jsem to udělat sám, tak jsem ho donutil, aby to udělal on.“ (Interpretuje se to jako forma asistované sebevraždy).

⚖️ Soud a osud otce

Marvin Gay Sr. byl zatčen a obviněn z vraždy prvního stupně.

  • Nádor na mozku: Během vyšetřování lékaři objevili u otce nezhoubný nádor na mozku (hypofýze), který mohl ovlivňovat jeho chování a agresivitu.
  • Rozsudek: Díky nálezu nádoru a faktu, že byl synem fyzicky napaden, soudce souhlasil s dohodou o vině a trestu. Otec byl odsouzen pouze za **dobrovolné zabití** k podmíněnému trestu a pobytu v pečovatelském domě.
  • Smrt otce: Marvin Gay Sr. zemřel v roce 1998 na zápal plic, opuštěný a zapomenutý.

🕯️ Odkaz a vliv v roce 2025

Marvin Gaye je i v roce 2025 považován za jednoho z největších umělců 20. století. Jeho vliv je všudypřítomný.

  • Princ Soulu: Jeho vokální styl (vrstvení hlasů, falset) definoval žánr neo-soul. Umělci jako The Weeknd, Frank Ocean nebo John Legend ho citují jako svou hlavní inspiraci.
  • Kauza Blurred Lines: V roce 2015 rodina Gayeových vysoudila 7,4 milionu dolarů na autorech písně Blurred Lines (Robin Thicke a Pharrell Williams) za to, že okopírovali atmosféru Marvinovy písně Got to Give It Up. Tento rozsudek navždy změnil autorské právo v hudbě.
  • Síň slávy: Byl uveden do Rokenrolové síně slávy (1987) a získal cenu Grammy za celoživotní dílo.
  • Sociální apel: Jeho album What's Going On je pravidelně řazeno v anketách (např. časopisu Rolling Stone) na přední příčky nejlepších alb všech dob.

Zdroje